Monday, July 22, 2013

PENGALAMAN PERTAMA BAYAR ZAKAT FITRAH





“ Assalamualaikum ustaz”.
“Waalakumussalam”.
“Err, ustaz amil kat sini eh?”.
“A’ah”.
“Ooo”.


Selepas selesai urusan kerja.


“Ustaz, student boleh bayar zakat tak?”
“Boleh. Digalakkan kalu dah ade sumber cam PTPTN ke, tau sumber2 lain ke”.
“Ooo, Ustaz, saye nak bayar zakat boleh? Tapi saye ni baru je nak belajar2”.
“Boleh, baca lafaz bayar zakat untuk diri sendiri berdasarkan teks ni dan untuk akad ni kite ade salam jugak”.


Ustaz pun menghulurkan tangan. Hati ni pun berbisik.


“Eh eh, cam nak nikah pulak”. (serius time ni sangat2 berdebar^^).


“Ustaz, macam nak nikah je”.
“A’ah, tapi ni akad untuk zakat”.
“O, ok”. Tangan ustaz tadi disambut.


Akad pun dilafazkan.


“Inilah wang bagi menggantikan beras fitrah yang wajib ke atas diriku pada tahun ini kerana Allah Ta’ala”.


Lafaz ni pun disambut oleh ustaz dan doa pun dibacakan.

Alhamdulillah, Allah bagi pengalaman bayar zakat^^haha, sangat seronok….



p/s: Kepada semua sahabat2 akhi yang dah mampu, jangan lupa untuk membayar zakat fitrah k, cume setahun sekali^^

Wednesday, July 17, 2013

LIRIK NAZREY JOHANI - WAHAI KEKASIH






Wahai seorang kekasih,
Telah lama kau dirindui,
Pilu sedih dalam kerinduan,
Menangis pun tak berair mata,
Namun hati tetap gembira,
Syafaatmu menanti di sana.


Sungguh tabahnya hatimu,
Menanggung derita yang melanda,
Biarpun perit pedih tersiksa,
Kerana umat kau tempuhi jua.


Wahai Rasul kaulah segalanya,
Contoh terbaik umat akhir zaman,
Akhlakmu tinggi kan kami jejaki,
Sifatmu sempurna pelengkap peribadi.


Wahai Rasul kami merindui,
Sinaran wajahmu mendamaikan jiwa,
Manis senyuman mu penawar hiba,
Di hati kami kaulah segalanya.


Wahai seorang kekasih,
Telah lama kau dirindui,
Pilu sedih dalam kerinduan,
Menangis pun tak berair mata,
Namun hati tetap gembira,
Di akhirat kita kan bersua.


Sumber

#9 RAMADHAN 1434 H




Tuesday, July 16, 2013

#8 RAMADHAN 1434 H




#7 RAMADHAN 1434 H




8 SOALAN MANUSIA & AL-QUR'AN BILA DITIMPA MASALAH



1) Manusia : Bolehkah aku kecewa ?

Qur’an : Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.

Ali Imraan : 139


2) Manusia : Kenapa aku diberi ujian seberat ini?

Qur’an : Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

Al-Baqarah : 286


3) Manusia : Kenapa aku tidak diuji saja dengan hal-hal yang baik ?

Qur’an : …boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Al-Baqarah : 216


4) Manusia : Kenapa aku diuji ?

Qur’an : Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?

Al-Ankabuut : 2

Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.

Al-Ankabuut : 3


5) Manusia : Bolehkah aku berputus asa ?

Qur’an : ...dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir.

Yusuf : 87


6) Manusia : Bagaimana cara menghadapi ujian hidup ini?

Qur’an : Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.

Ali Imraan : 200


7) Manusia : Bagaimana menguatkan hatiku?

Qur’an : …cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal.

At-Taubah : 129


8) Manusia : Apa yang aku dapat dari semua ujian ini?

Qur’an : Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.

At-Taubah : 111


Tuesday, July 9, 2013

#1 RAMADHAN 1434 H




LIRIK RAIHAN FT MAN BAI - HARAPAN RAMADHAN




Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu
Masa yang pantas berlalu
Hingga tak terasa ku berada
Di bulan Ramadhan semula

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri
Tiada henti-henti

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna

Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah
Mengharungi segalanya dengan sabar

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Ku mengharapkan Ramadhan
Kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui
Dengan sempurna

Ku memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah
Dengan rahmatMu oh Tuhanku
Ku tempuh jua


LYRICS MAHER ZAIN - RAMADAN



You lift me up high
You spread my wings
And fly me to the sky
I feel so alive
It’s like my soul thrives in your light
But how I wish you’d be
Here with me all year around

Chorus:
Ramadan Ramadan,
Ramadan ya habib
(Ramadan, Ramadan,
Ramadan O beloved)
Ramadan Ramadan
Laytaka dawman qareeb
(Ramadan, Ramadan,
How I wish you were always near)

Love is everywhere
So much peace fills up the air
Ramadan month of the Quran
I feel it inside of me, strengthening my Iman
But how I wish you’d be
Here with me all year around
*Chorus


I just love the way you make me feel
Every time you come around you breathe life into my soul
And I promise that
I’ll try throughout the year
To keep your spirit alive
In my heart it never dies
Oh Ramadan!

*Chorus x2

Laytaka dawman qareeb
(Ramadan, Ramadan,
How I wish you were always near)


Monday, July 8, 2013

LIRIK VOICE OF MEN - LAUNGAN CINTA




Aku impikan cinta lagi,
Adakah akan hadir sebuah laungan cinta?

Verse 1
Dan bila mata aku melihat kesakitan yang tersimpul dihatimu,
Yang tak mampu untuk kau selindung itu,
Sesungguhnya aku terluka dengan kesedihan yang datang,
Beratnya dugaan yang kau hadapi .. oh.

Chorus:
Hadirlah wahai cinta,
Moga hilangnya sengsara,
Usah ditangisi ia,
Lukamu kan pulih jua
Hulurkan tanganmu,
Bernafaskan rasa rindu,
Percaya pada yang satu,
Bergema hanya laungan cinta,

Bridge 1
Aku impikan cinta lagi,
Adakah akan hadir sebuah laungan cinta?

Verse 2
Dan bila ku melihat sakitnya yang kau rasa,
Denyut pedihnya kurasa bersama,
Andai tiada bertepi penyeksaan ini,
Laungkanlah suara cinta,
Andai tiada bermaya,
Pasti kan menjelma ketentuan dari yang kuasa

[Ulang Chorus]

Bridge 2
Walaupun hujan seakan tak henti,
Sabarlah menanti pelangi,
Kan tumbuh mekar bunga-bunga syurga,
Bahagia selama-lamanya

[Ulang Chorus] x2


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...