Thursday, March 7, 2013

SATU AMANAH




Amanah. Perkara yang paling berat di atas muka bumi ini. Ramai diantara kita pada hari menganggap jawatan yang disandang merupkan satu platform untuk menampilkan diri. Tidak kurang juga untuk merasa megah di mata manusia.

Pernah atau tidak kita terfikir bahawa setiap jawatan yang disandang itu merupakan satu amanah? Amanah dari Allah SWT. Adakah kita sudah bersedia dengan jawapan-jawapan yang kukuh untuk dibentangkan di hadapanNya kelak?  Amanah juga boleh terdiri dari pelbagai bentuk dan keadaan. Antaranya, menyampaikan pesanan, menjaga barang orang lain, melaksanakan kerja dengan penuh dedikasi dan menepati masa.

Mari sama-sama fahami dalil dan nas berikut.

Dari Abu Hurairah ra. dia berkata: “Rasulullah saw. bersabda: ‘Jalankanlah amanah yang diberikan kepadamu, dan janganlah kamu mengkhianati orang yang mengkhianatimu.’” (Abu Daud, 3535 dan Tirmizi, 1264).Sabda Rasulullah: “Jalankanlah amanah” adalah perintah, dan perintah itu sifatnya adalah untuk mewajibkan. Allah swt. berfirman: Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanah kepada yang berhak menerimanya.” (An-Nisa:58).

Dan sabdanya: “Janganlah kamu mengkhianati orang yang mengkhianatimu:” ertinya janganlah kamu memperlakukannya sebagaimana dia memperlakukan kamu, dan janganlah membalas pengkhianatannya dengan pengkhianatanmu. Ini adalah nas tentang kewajiban menjalankan amanah, berkaitan pinjaman, kiriman dan sebagainya.

Nas ini juga menunjukkan bahawa orang yang melakukan kejahatan akan dibalas kejahatan. Ini adalah masalah yang diperdebatkan oleh para ulama, tetapi pemberian maaf adalah lebih baik, berdasarkan firman Allah swt.: “Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang lalim.” (Asy-Syura:40)

Kita sebagai mahasiswa/i khususnya di UMP seharusnya kita melatih diri kita dengan sifat yang mulia ini. Bukankah amanah tergolong dalam 4 sifat-sifat yang ada pada nabi? Penyampai risalah Allah SWT. Sesungguhnya, sifat ini dapat menjadikan kita seorang insan yang bukan sahaja indah di pandangan manusia malah di pandangan Allah SWT. Sekecil-kecil perkara kebaikan yang kita lakukan amat besar di sisi Allah SWT.

“Sesungguhnya diterima amal perbuatan itu bergantung kepada niatnya, dan sesungguhnya bagi setiap orang akan mendapat apa yang diniatkannya. Sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan RasulNya, dia akan sampai kepada Allah dan RasulNya. Sesiapa yang berhijrah menuju dunia yang akan diperolehinya atau menuju wanita yang hemdak dinikahinya, dia akan mendapatkan apa yang diniatkannya. (Riwayat al-Bukhari, Muslim, al-Tirmizi, al-Nasa’I, Ibn Majah dan Ahmad)

Sumber: http://attanzil.wordpress.com/2008/07/20/dalil-tentang-wajibnya-menjalankan- amanah/

3 comments:

Ummu Fayyad said...

Amanah seorang pelajar pada ilmunya
Amanah seorang pelajar pada tugasanya
Semoga Akh tergolong dalam kalangan orang yang menjaga amanah dengan baik.
i'Allah.
chaiyok!
*peace*

Ashraf Azahan said...

Allahuakbar..syukran atas doanya^^

Ummu Fayyad said...

Afwan.
Sama-sama doakan.
i'Allah.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...