Wednesday, January 9, 2013

SEUSAI 2012






Alhamdulillah. Syukur  kepada Allah SWT kerana masih lagi memberi peluang kepada akhi dan kepada semua sahabat yang kasihi sebuah kesempatan dan nikmat untuk beribadat kepadaNya. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW dan keluarga serta sahabat baginda.


Alhamdulillah. Tepat pukul 12 tengah hari tadi maka berakhirlah imtihan akhi pada semester kali ini. Syukur Alhamdulillah. Semua dipermudahkan olehNya. Ada yang baik, ada yang sakit hati. Biasa la tu. Name pula exam. Kalu tak susah bukan exam la name die^^.


Kelip2 mata rupanya kite dah masuk tahun 2013. Serius, tahun ni akhi tak terasa langsung perubahan masa tu. Lagipun, tak penting pun. MAKA, tanamlah satu hajat baru yang mana, akhi nak jadikan diri ini lebih baik dari semalam. Yang semalam kite same2 tutup buku, yang hari ni, hadapilah dengan ketenagan dengan mengingatinya, esok, preparekan diri untuk jadi lebih baik dari hari ini.


Tahun 2012 (tak dak pun kiamat^^) bagi akhi merupakan tahun menyambut akhi untuk mengahadapi alam dewasa. Banyak perubahan yang akhi nampak. Pada tahun ni jugak, banyak kenangan pahit manis yang akhi lalui. Mendengar khabaran gembira daripada sahabat2, meraikan kehidupan dengan keluarga tercinta, diberitakan tentang kematian sahabat2 yang dikenali dan banyak lagi. ALLAHUAKBAR. Apakah semua ini???


Sebelum tu, marilah kite same2 sedekahkan al-fatihah kepada semua sahabat2 kite, guru2 kite, saudara2 terdekat kite, saudara2 seislam kite yang lain, semoga mereka semua ditempatkan di kalangan mereka2 yang soleh dan solehah…al-fatihah….


Insya Allah, malam ni, akhi akan berangkat pulang ke kampong akhi di NEWCASTLE!! Wahaha..bapok jaoh..haha^^. Biasa la tu. Tapi nak sampai kat sane kene la menghadapi saat di dalam bas yang ‘selesa’ selama 8 jam. Semoga Allah memudahkan perjalanan akhi.


Newcastle? Serius?


Mane ade la. Bagi kami yang lahir di bumi Kelantan, nak2 lagi yang tinggal di Kota Bharu.dah jadi kebiasaan kami meng’ade2’kan persamaan ni^^


KOTA BHARU = NEWCASTLE


Macam lain je? Memang la^^. Xpe2 yang ni tak penting pun, haha..


Cuti bakal menjelang. Mungkin sahabat2 yang searus dengan akhi sibuk merancang masa percutian yang agak lame ni. Tapi kene ingat,


jangan di ipt, kite seorang yang rajin ke masjid
di rumah, kite seorang yang liat ke masjid


jangan di ipt, kite seorang yang mengeratkan silaturrahim
di rumah, kite seorang yang mengurungkan diri di dalam bilik


jangan di ipt, kite seorang yang aktif
di rumah, kite seorang yang pasif dan m***s





Isilah masa anda semua dengan aktiviti2 yang berfaedah. Sekurang2nye bersukan bersama sahabat2 di tempat kite. Eratkan lagi ukhwah kite dengan mereka. Kan dah lame tak jumpe. Apa salahnye kan. Kepada kaki2 yang suke kedai kopi (perangai lame^^), tanye la khabar pak cik ngan mak cik yang ade kat sane. Walaupun kite sudah masuk ipt, ni tak bermakne yang kite ni lebih baik daripada mereka. Allah nilai kite semua sama. Yang membezakan adalah hati kite. Sama ada ikhlas atau tidak. Gunekan setiap sudut masa untuk membuat kebaikan. Jangan biarkan masa cuti ni berlalu tanpa membuat apa2.





Oh ya, nasib baik akhi ingat. Kepada sahabat2 yang berwarganegerian Kelantanese, dijemput untuk hadir ke majlis ilmu di Jalan Dato’ Pati pada hari juamat dalam pukul 8 pagi kalu tak silap. Tapi akhi tak sure la, minggu ni ade kuliah ke tak. Dah lame tak balik. Cube usha2 la eh^^


Insya Allah, tu saje daripada akhi. Tak ade yang penting mane pun. Sekadar nak lepaskan hajat untuk menconteng sikit kat blog ni. Rase dah lame tinggal. Kepada sahabat2 yang masih lagi berada dalam Peperangan Imtihan, akhi doakan kejayaan kalian semua. banyakkan berdoa dan membaca al-qur'an. Bantulah antara satu sama lain demi agama kita. Semoga kite semua dipanjangkan umur dan sentiasa dilimpahkan rezeki serta dipermudahkan segala urusan. Insya Allah, wa illalliqa’









Anak2 muda sedang memperkukuhkan strategi dalam menghadapi Peperangan Imtihan yang menimpa di UMP^^



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...