Saturday, March 31, 2012

LIRIK UNIC- FENOMENA



Fikiran ku melayang jauh
Ku renungkan sesuatu
Kisah yang kabur dipandangan

Ku lewati di dalam diri
Di fenomena ini
Tak henti jua berkali terjadi

*
Ada sidis yang mengguris
Selama berdiam diri
Hati membahang di dalam
Bagaikan api di dalam sekam

Masih ada pura-pura
Meniti pelusuk alam
Walau cuba dibajai
Namun masih ada yang berkeluh kesah

Setulusnya hati ini
Menulis silaturrahim sambungan rantai
Kerinduan simfoni syahdu
Menjadi teman diri

Kasih saudara jadi pudar warna
Kerna hasutan semalam bisa kau berlalu
Pergi......

(ulang dari *)

Mengapa perlu sengketa
Biarkan ia pergi

Monday, March 26, 2012

LIRIK OPICK- TOMBO ATI


Tombo ati iku limo perkarane
Kaping pisan moco Qur’an lan maknane
Kaping pindo sholat wengi lakonono
Kaping telu wong kang sholeh kumpulono
Kaping papat kudu weteng ingkang luwe
Kaping limo dzikir wengi ingkang suwe
Salah sawijine sopo biso ngelakoni
Mugi-mugi Gusti Allah njembatani
[2x]


Obat hati ada lima perkaranya
Yg pertama, baca Qur’an dan maknanya
Yang kedua, sholat malam dirikanlah
Yg ketiga, berkumpullah dng orang sholeh
Yg keempat, perbanyaklah berpuasa
Yg kelima, dzikir malam perpanjanglah
Salah satunya siapa bisa menjalani
Moga-moga Gusti Allah mencukupi
[2x]

Friday, March 23, 2012

PERBUATAN MUNGKAR BERLELUASA DI AKHIR ZAMAN


Daripada Ibnu Mas`ud RA bahawa Rasulullah SAW telah bersabda, “Sesungguhnya akan berlaku (secara berleluasa) sepeninggalanku nanti sifat mementingkan diri dan perbuatan mungkar”. Para sahabat bertanya, “Ya Rasulullah apakah pesananmu kepada kami”, Sabda Rasulullah SAW, “Tunaikan kewajipan kamu dan mintalah kepada Allah untuk mendapatkan hak kamu.”

http://www.islam.gov.my/e-hadith

Wednesday, March 21, 2012

MENUJU GERBANG IMAM MUDA

Alhamdulillah. Syukur ke hadrat Allah SWT dan selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW. Alhamdulillah, rezeki itu di tangan Allah. Hari ni (19 Mac 2012) akhi bersama sahabat akhi telah pun dipilih oleh Allah SWT untuk menyertai ujibakat Imam Muda Musim Ke-3 yang diadakan di UMP Kampus Gambang. Angan-angan kosong yang selama ini bermain di fikiran rupanya diterima Allah sebagai doa kepada-Nya. Teringat lagi time post di FB: Ashraf Azahan, Imam Muda Musim Ke-3? Haa, kan Allah dah pilih.

Saat dikhabarkan berita tersebut oleh seorang sahabat akhi ketika sesi latihan nasyid, kami terus merancang jadual dan masa untuk pergi ke sana. Tidak kurang juga ramai yang memberi semangat dan nasihat. Baik di alam nyata mahupun di alam FB. Ada juga sahabat akhi yang mengingatkan supaya mengekalkan nawaitu sebenar. Pergi bukan untuk popular, tetapi pergi kerana kurangnya ilmu di dada. Dan itulah menjaga niat akhi untuk ke ujibakat ini.

Alhamdulillah, sebenarnya akhi baru sahaja selesai mengikuti pertandingan Imam Muda vs Ustazah Pilihan yang dilaksanakan beberapa hari sebelum ini. Kiranya, tidaklah gementar sangat. Komen membangun daripada pihak juri tempoh hari sedikit sebanyak dapat membetulkan lagi di mana yang tersilap.

Atas beberapa faktor yang tak dapat dielakkan, akhi hanya bersama sahabat akhi, Hidayat dan dua orang lagi senior (salah seorangnya peserta Imam Muda UMP). Perjalanan dengan Innova UMP memakan masa hampir 40 minit untuk tiba di Gambang. Kami ingat kami yang terlewat, rupanya pihak produksi pun belum sampai lagi. Katanya ada masalah sikit. Semoga mereka semua dalam keadaan selamat. Disebabkan itu program itu dapat dimulakan selepas solat zohor.

Sebelum itu, akhi sempat bertemu dengan abang-abang senior yang mana bukan calang-calang student. Mereka ialah Abang Basith (Presiden SAHAM), Abang ‘Afifi (Presiden Arabic Club) dan antara orang kuat MPP UMP, Abang Zulwafi. Ketika ini, akhi dan sahabat akhi sedang berehat di bilik khas untuk VIP. Alhamdulillah, Allah bagi awal untuk merasai layanan seorang VIP. Ketenangan juga dapat dirasai dengan adanya tayangan TV AL-HIJRAH di dalam bilik itu. Rasa ada roh Islam di dalamnya.



Sebelum sesi ujibakat dimulakan, akhi dan sahabat yang lain diberi taklimat ringkas dari wakil Astro Oasis, Abang Azhar. Saat inilah bermulanya debaran untuk meniti titian Imam Muda. Akhi menjadi peserta yang pertama untuk diuji. Gementar juga, sampai terpaksa keluar balik dari bilik pentas untuk cari Hidayat untuk dibuat teman. 3100. Inilah nombor giliran akhi.


Alhamdulillah, hanya pada awalnya sahaja perasaan itu timbul. Sebenarnya akhi dah biasa dengan pentas. Tapi pentas kali ini diterangi dengan lampu yang amat cerah dan kamera. HD pula tu. Kalau baju berkedut, memang akan nampak dalam kamera tu.

Selepas memperdengarkan surah al-Fatihah, surah ad-Dhuha menjadi pilihan akhi untuk bacaan yang kedua sebab surah ni selalu dibaca dalam solat sunat dhuha. Kiranya, tak menjadi masalah sangat. Alhamdulillah. Selepas itu, ada sesi fotografi. Ni ‘kes’ yag tak bawa gambar pergi audition macam akhi. Hidayat pun sama. Maklumlah, first time audition.

Sebaik sahaja selesai makan nasi ayam, kami bertolak balik semula ke UMP kampus Pekan. Kerana penat kami tertidur sampai tiba di kampus. Alhamdulillah, macam tak percaya dapat pergi audition tu.



Thanks Allah, I know you always heard me, whatever I want, and whatever I think, and you never miss it. Love You so much. Alhamdulillah.



Saturday, March 17, 2012

KASIH SAYANG ALLAH MELALUI UJIAN-NYA


Daripada Anas RA katanya, telah bersabda Rasulullah SAW, “Jika Allah menghendaki kebaikan bagi seseorang hambanya, disegerakan bagi hamba itu balasan sewaktu di dunia. Sebaliknya jika Allah menghendaki dengan hambanya keburukan ditangguh pembalasan itu supaya disempurnakannya di hari kiamat. Nabi SAW bersabda, “Sesungguhnya besarnya pahala itu bergantung pada besarnya ujian, sesungguhnya Allah itu apabila dia mengasihi sesuatu kaum dia menguji mereka dengan kesusahan. Sesiapa yang reda dengan kesusahan itu akan mendapat keredhaan Allah dan siapa yang tidak redha maka dia akan menerima kemurkaan Allah.”

http://www.islam.gov.my/e-hadith

Monday, March 12, 2012

LIRIK ALGEBRA- DAERAH INI


Mereka kata kau akan sayu di daerah itu
Jawab aku selalu bersama Tuhanku
Kupasrah padaNya sehening tiupan salju
KernaNya aku rasa jitu dan mampu melebihi manusia beribu

Daerah ini daerah tenang sekalipun ada yang kata usang
Daerah ini daerah damai sekalipun sukar untuk sampai
Daerah ini daerah merdeka sekalipun ada yang memeranginya
Biarkan saja aku di daerah ini..

Kata mereka daerah mu itu jauh
Jawab ku pada Tuhan aku bersauh kukuh
Yang jauh itu jiwa yang mungkir
Padaku daerah ini amat hampir

Kata mereka daerah kau itu sepi
Jawabku aku tak pernah sunyi dengan alunan murni
Yang sepi itu jiwa yang inginkan pujian
Padaku cukuplah dengan irama keredhaan Tuhan

Daerahku ini daerah berpendirian
Berpaksikan firman Tuhan
Bukan hukum insan bukan gema sorakan bukan riuh tepukan

Daerah ini tak pernah peduli
Apa kata abdi atau pembesar negeri
Daerah ini berpasakkan Nabi
Bagindalah mimpi Bagindalah realiti..

Biarkan saja aku di daerah ini
Sekalipun ada yang tak gemari
Biarkan saja aku di daerah ini
Sendiri membawa diri & sanubari

Biarkan saja aku di daerah ini
Sekalipun ada yang tak gemari
Biarkan saja aku di daerah ini
Kerna aku mengerti ia amat suci & abadi

Di daerah ini, biarlah aku..


http://liriknasyid.com/index.php/lirik/detail/3886/algebra-daerah-ini.html

Sunday, March 11, 2012

SENTUHAN 'ANNA ALTHAFUNNISA' @ TMK 2012


Negeri Kelantan seindah namamu,

Tanah serendah sekebun bunga,

Negeri tadahan wahyu, Cik Siti Wan Kembang,

Cukup indah namamu, seindah negeri mu.



Duhai wajahmu yang indah,

Persis Jeddah, yang pernah ku lewati,

Taat menjunjung Al-qur’an, teguh menggalas syariat,

Yang tidak pernah goyah, tersentuh hati kudusku.



Lantaran aku di sini, biar tidak pernah ku duga,

Bertemu dengan seorang ulamak, yang dicintai rakyatnya,

Lalu, kuntum rindu yang lama tersimpan,

Terubat jua akhirnya, biar segolongan cintaku.



Beruntung rakyatnya, menumpang teduh seorang ulamak,

Yang lembut tetapi tegas beribadah,

Yang pengasih namun tidak goyah pada percikan kealpaan dunia,

Pasti aku merinduimu lagi, entah kapan bisa diubati,

Cuma setitis doa bisa ku titip buatmu membaja,

Membangun Islam bersama, semoga kita bertemu kembali.



OKI SETIANA DEWI (9 MAC 2012)



Friday, March 9, 2012

JASA YANG DISIA-SIAKAN



Alhamdulillah, kita masih lagi bernyawa untuk mengecapi nikmat dunia ini. Sebenarnya, luluh hati saya untuk berkongsi pada kali ini. Pada asalnya, saya ingatkan kejadian ini hanya ‘bermain’ dalam drama mahupun sketsa. Rupanya ia merupakan satu realiti yang berlaku hanya di sekeliling kita. Saya pernah mendengar luahan seorang hamba Allah akan hidupnya. Rupanya yang ini lagi dahsyat. Kisah yang melibatkan seorang insan yang jiwanya digambarkan kuat, berjasa besar untuk keluarga tetapi semuanya punah dek dunia yang berombak jahat kini. Saya tidak sampai hati untuk membacanya semua tetapi demi untuk mengambil iktibar, saya kuatkan diri untuk meneruskan bacaan. Marilah kita sama-sama menyelami sebuah kisah yang penuh kehibaan ini agar kita sama-sama dapat mengambil sedikit pengajaran dan manfaat dalam kita mencorak kehidupan kita ini. Insya Allah…




Kisah kali ini diceritakan oleh seorang hamba Allah di sebuah taman perumahan di sekitar Ipoh(namanya dirahsiakan)…Kisah ini amat menyentuh jiwa saya apabila ianya diceritakan kembali oleh salah seorang anak murid pengajian saya di taman perumahan tersebut…..


Ceritanya mengisahkan seorang ayah dari keluarga yang miskin..kerja sendiri hanya menoreh getah..datangnya jauh dari kampung..dengan menaiki teksi..membawa beg dan barang-barang milik anak gadisnya.. yang dapat melanjutkan pelajarannya di sebuah institusi pengajian di Ipoh..menyewa di rumah sewa bersebelahan dengan rumah tuan empunya cerita ini.


“Masih saya ingat lagi ustaz…. bagaimana senyuman bangga ayah si gadis ini… yang terlalu seronok kerana anak gadisnya berjaya melayakkan dirinya menjadi pelajar di Institut Pengajian Tinggi


“Saya dapat melihat dengan jelas..bagaimana ayah si gadis ini ..sibuk mengangkat barangan anaknya..dengan mulutnya riuh rendah..sambil melemparkan senyuman kepada dirinya…sebagai jiran kepada anaknya itu.Setelah bersalaman dengannya..ayah si gadis ini ramah menceritakan kejayaan anaknya..dan anaknya itulah yang diharapkan akan menempah kejayaan ..seterusnya dapat membela hidup mereka sekeluarga suatu hari nanti.


Sedang kami berbual.. terdengar anak gadis si ayah ini merungut…katanya “Ayah…kat sini tak ada tilam..la..takkan nak tidur atas toto aje ..nanti sakit lah badan along ni..!!” kata anak gadisnya merungut manja…sambil meneruskan bebelannya dengan suara yang kurang jelas.


Ayahnya hanya tersengih..sambil menjawab “nantilah ayah belikan..tengah ni duit ayah dah habis…. beli kelengkapan kamu…kita bukan orang senang…”
“Ok lah ok lah…tapi ayah beli cepat sikit tau…nanti macam mana along nak belajar..tidur tak selesa….nanti tak boleh tidur….haaa..ganggu prestasi along..!!”
Ye la…ye la…..nanti ayah beli lah….”


Sebulan telah berlalu…si ayah belum lagi nampak ..kelibatnya membawa tilam yang dijanjikan…mungkin..sedang kumpul duit nak beli tilam agaknya…maklumlah kerja kampung bukan orang senang….rumah yang anaknya sewa pun bayarannya kongsi ramai-ramai…satu rumah duduk lapan orang.

“Apa yang tak seronoknya ustaz ialah….budak-budak perempuan di sebelah rumah saya tu…pada mula mereka duduk menyewa tiada apa masalah ataupun gangguan
tapi lama kelamaan..rumah sewa anak dara di sebelah saya ni dah mula dilawati oleh budak-budak lelaki…ada yang datang bermotosikal dan ada yang datang dengan menaiki kereta….
“Entahlah ustaz..bukan tak tegur..dah tegur dah….tapi jawab budak lelaki yang datang bertandang tu…pakcik ni sapa?…bapak diorang ke ..????” terkedu saya ustaz apa nak dikata lagi…..”Kadang-kadang ustaz bebudak lelaki tu duduk rumah sewa budak perempuan sampai ke tengah malam….gerun saya ustaz….!!”
“Pernah sekali tu saya terfikir untuk melaporkan perkara ini kepada penguatkuasa jabatan agama…tetapi saya risau pulak nanti bebudak lelaki tu akan serang saya balik..atau apa-apakan keluarga saya..saya pun ada anak dara ustaz…risau saya ustaz…apalah upaya saya ustaz…”


“Berkenaan dengan anak gadis si ayah yang malang ni tadi..setiap hari keluar dengan pakwenya…maklumlah orang sedang bercinta..bercouple…mak bapak pulak jauh ..jadi line clear…ustaz..kadang-kadang tengah malam baru nampak balik ke rumah sewanya..entah lah..sedih saya apabila mengenangkan bapanya yang cukup baik.”
Suatu petang ustaz….sedang anak gadis si ayah ni keluar macam biasa dengan pakwenya….ayah si gadis ini sampai ke rumah sewa anak gadisnya….dengan menaiki motorsikal..di belakang motorsikalnya itu terikat tilam kekabu….sambil dia berhenti ..lalu terkial-kial si ayah ini cuba menongkatkan motornya…kerana tilam kekabu itu berat…..kemudian si ayah itu menjerit memanggil nama anaknya.. sambil mengelap peluhnya yang mengalir laju…terdengar suaranya yang mengah..memanggil-manggil anaknya..tetapi tiada sahutan…sunyi…kerana hari itu hari cuti…ada yang dah balik kampung hujung minggu dan ada yang biasa la..tengah menenggek di belakang motorsikal pakwe mereka…termasuklah anak gadis si ayah yang malang ini.


“Saya pun keluar dari rumah….lalu memanggil si ayah ini tadi..abang..mari masuk berehat di rumah saya dahulu…bebudak ni tak ada mereka keluar agaknya…”kata saya kepada si ayah .”


“Ke mana mereka pergi….agaknya…keluar ramai-ramai ke.bila balik agaknya.?” tanya ayahnya…bertalu-talu…saya hanya mendiamkan diri….lalu saya berkata kepada si ayah…tak mengapa bang…rehat dulu..abang letih tu datang dari jauh….bawak masuk motor abang tu ke dalam laman rumah saya….”


Si ayah bersetuju kerana tiada pilihan lain…nak balik alang-alang..dah sampai ..bukannya dekat..lagipun bukan senang nak datang balik…..si ayah nampak keletihan sambil menolak motorsikalnya dengan beban tilam yang berat.


Si ayah menunggu…sehinggalah waktu maghrib telah masuk….si anak masih tidak balik lagi….saya mengajak si ayah masuk ke dalam rumah mandi dan menunaikan solat maghrib ..kemudian saya menjamunya makan malam.Si ayah nampak keberatan tapi apa kan daya kerana menunggu anaknya …lantaran hati kecilnya merasa risau kalau-kalau anaknya tidak selesa tidur di atas toto…takut kesihatan anaknya terganggu.
Sedang kami duduk menunggu anaknya….yang masih tidak balik walaupun waktu isyak sudah lama berlalu….tiba-tiba si ayah sudah mengesyaki sesuatu…..lalu bertanya kepada saya…”Anak saya ni keluar dengan siapa sebenarnya encik?”


Saya hanya terdiam…tak terkata apa-apa….lalu saya menjawab…”beginilah bang..abang tunggulah sampai dia balik ..lihatlah sendiri dan tanyalah sendiri dengannya.”


Si ayah semakin risau……dan semacam sudah mengesyaki sesuatu yang tidak baik sedang dilakukan oleh anak gadisnya itu.Tepat pukul 2.15 pagi…barulah anak gadisnya pulang..dengan membonceng motorsikal pakwenya..memeluk mesra…pakwenya….berhenti di depan rumah sewa
Si anak gadis itu kemudiannya turun dari motorsikal pakwenya…sambil menanggalkan topi keledar diikuti oleh pakwenya,..itu….mereka tidak terus berpisah tetapi berbual mesra di hadapan rumah..tanpa menyedari…perlakuan mereka itu dilihat oleh kami berdua….


Mereka berpegangan tangan..sambil ketawa….bergurau….dan tiba-tiba..pakwe si gadis itu mencium bibirnya…!!!Subhanallah….saya tak boleh bayangkan keadaan ayahnya ketika itu yang bangun dan hendak bergerak menuju ke arah anaknya…tetapi saya tahan….kata saya kepada ayahnya..:”Jangan bang…sekarang dah pagi…jangan mengamuk tengah ni nanti..abang yang dapat malu…biarkan budak lelaki itu balik dulu”.


Hampir setengah jam kami melihat babak mesra bercumbu dan berpeluk itu…barulah budak lelaki itu pulang…si gadis itu pun masuk ke rumahnya…..
Setelah beberapa minit barulah ayahnya menolak motorsikalnya…dan menghidupkan enjin lalu berhenti di depan pintu pagar rumah anaknya..seolah-olah dia baru sampai…lalu dia memanggil nama anaknya….Anak gadis ini membuka pintu sambil merungut terkejut dengan kehadiran ayahnya pada lewat pagi sebegitu…sambil katanya..:”hah ayah apasal datang pagi-pagi macam ni…..tak boleh tunggu besok..?


Si ayah terus meluru lalu menampar…muka anak gadisnya…menjerit-jerit…marah..”Oooo…..buat apa datang pagi buta ye….kamu tahu tak… aku sampai sejak dari petang tadi..menunggu kamu…bawakkan tilam untuk kamu…..jenuh aku tunggu kamu….ni ha…pakcik ni yang tumpangkan aku..rehat..sembahyang …makan…..aku datang dari jauh letih…sebab risaukan kamu…sayangkan kamu..tapi kamu…keluar sampai jauh malam….dengan pakwe kamu ye…dah la tu kamu bercium beromen depan aku..anak tak tahu diuntung….aku malu tau tak…maluuuuu….anak kurang ajar..anak derhaka….anak tak mengenang budi…..aku jaga kamu….aku tatang kamu macam minyak yang penuh….macam ini balasan kamu…macam ni balasan kamu..pada aku..haaaa!!! anak ****……..berdebub…gedebab….kali ini saya lihat dia terajang anaknya ustaz…..saya masuk ke dalam rumah dan memegang si ayah dan memintanya mengucap….beristighfar….bersabar……….


Anak gadisnya…menangis meraung…merayu…memohon keampunan…..hu hu hu ayahhhh…ampunkan alongggg….huwaaaaa…ayah alongggg salah …along berdosa dengan ayah…..hunhuuuuuu…….!!Kau memang anak celaka…..memalukan keluarga…orang tua..kalau mak kamu tahu ni pasti mak kamu akan sedih sangat….tadi..mak kamu nak ikut..rindu nak tengok kamu…aku tak bagi tau tak…. sebab nak bawak tilam ni….kamu tau tak tilam ni berat….tilam kekabu…aku bawak dari kampung jauh….terhoyong hayang aku..bawak motor…tadi pun nyaris tak kena langgar dengan lori..tau tak…??


Kata si ayah sambil menangis…….suasana pilu…..saya juga menitiskan air mata….sedih melihat ayah yang separuh abad,,,menangis kecewa dengan perbuatan anak gadisnya.“Sudah..kau kemaskan barang….pagi ni jugak balik ikut aku….balikkkkk…ikut aku…cepatttt,………kata ayahnya….


Sejak itu ustaz saya tak nampak lagi anaknya itu balik ke rumah sewa disebelah rumah saya itu…Tilam yang dibawa oleh ayah si gadis itu masih ada di rumah saya ditinggalkan oleh ayahnya…kerana tidak mampu dibawa balik lantaran si ayah membawa anaknya balik pada malam itu juga.
Pada malam itu juga si anak gadis itu balik ke kampungnya,….dengan membonceng motor…tetapi bukan di belakang pakwenya…tetapi dibelakang bapaknya……kesiannn ustaz…kesiannnn……


http://www.gilerkentang.com/kisah-ini-mesti-dibaca-oleh-semua-remaja-bergelar-pelajar/

Wednesday, March 7, 2012

JOM KE MAPPIK 2012




Persatuan Pembimbing Pelajar Islam Kelantan (PPIK) akan menganjurkan Majlis Makaan Amal PPIK (MAPPIK) 2012 seperti ketetapan berikut:


Tarikh: 7 April 2012

Masa : 2.00 hingga 5.00 petang

Tempat: Hotel Raudhah, Kota Bharu, Kelantan

Yuran Penyertaan: RM 50 setiap seorang


Sehubungan dengan itu, kami menjemput Dato/Datin/Tuan/Puan/Encik/Cik untuk meyertai majlis Makan Amal PPIK (MAPPIK) 2012 amatlah diharapkan. Sebarang urusan dan maklumbalas boleh dirujuk kepada wakil PPIK Sdr. Ahmad Zulkifli Bin Mohd Khir Low (013-9980403) dan Sdri. Nur Hafizah Binti Fauzi (013-2717023) atau Sekretariat PPIK (Tel: 09-7714373/Fax: 09-7714372).


Segala kerjasama Dato/Datin/Tuan/Puan/Encik/Cik amat kami hargai dan kami dahului dengan jutaan terima kasih.


*Untuk pelajar universiti, yuran penyertaan dikurangkan kepada RM 35.

Tuesday, March 6, 2012

KENAPA TIDAK SOLAT?

Assalamualaikum kepada semua sahabat-sahabat yang saya kasihi sekalian.Alhamdulillah, kali ini Insya Allah saya ingin berkongsi sedikit maklumat yang amat penting buat semua golongan. Baik kaya, baik miskin. Baik orang muda mahupun orang yang berusia. Saya ingin berkongsi tentang sebuah kajian yang telah dilaksanakan oleh seorang professor dari sebuah unversiti terkemuka di Malaysia. Kajian berkaitan pelaksanaan solat ini dilakukan dengan penuh kesabaran demi satu tujuan iaitu untuk mengetahui sebanyak mana ibadat solat dilaksana.


Banyak soalan yang ditanya kepada remaja Islam Malaysia tetapi hanya 3 sahaja yang paling penting nak dikongsikan di sini iaitu :

Menunaikan solat 5 waktu penuh sehari semalam – 28.7%

Puasa penuh bulan Ramadhan – 64.2%

Wajib menutup kepala untuk wanita – 69.3%


Jawapan yang paling ekstrim

Tidak pernah menunaikan solat 5 waktu – 3.5%

Tidak pernah puasa di bulan Ramadhan – 0.2%

Tidak wajib menutup kepala – 0.5%


Ya! Inilah hasilnya. Seperti kita lihat, soalan ini hanya diberikan kepada golongan ISLAM. Kenapa peratusannya tidak mencapai 100%? Kita tahu bahawa tidak baik kita menjaga tepi kain orang tetapi sekira beginilah keputusan yang timbul, apa kita masih lagi mahu menggunakan istilah itu? Sepengetahuan saya, kita ada hak untuk mengetahui semua perkara tentang orang di sekeliling kita, baik yang dikenali mahupun tidak kecuali dalam soal rumah tangga mereka. Apa salahnya sekiranya kita kadang-kadang bertanya kepada ahli keluarga, guru-guru dan sahabat-sahabat akan amalan yang mereka kerjakan pada hari itu. Secara jujurnya, saya sendiri selalu ditanya oleh abang senior saya:

“Bagaimana hari ni? Iman cakap apa?”

Insya Allah, secara spontan kita akan merenung dan muhasabah balik apa yang kita laksanakan sepanjang hari tersebut. Mungkin ada yang melabelkan soalan itu sebagai ‘soalan yang bodoh’, sekurang-kurang apabila kita dihisab nanti, kita ada sesuatu untuk dipersembahkan kepada Yang Maha Esa kelak.

Angka yang ditunjukkan di atas mungkin dianggap sedikit. Cuba kita kira dengan angka 27 juta orang? Kalkulator pun akan tayangkan nilai yang besar. Apa kita masih ingin ‘bermain-main’ dalam keadaan begini? Sahabat semua, kita tahu bahawa solat itu penting. Sekiranya kita tidak tahu solat, cepat-cepatlah kita pergi bertemu dengan para ‘alim untuk belajar. Tiada siapa yang akan memarahi kalian. Malah, hal ini menjadi tanggungjawab kepada sesiapa yang tahu untuk mengajar kepada kalian.

Mati itu sakit, mati itu tidak dapat kita jangkakan. Ada yang mati ketika memandu kereta. Ada yang mati ketika berjual beli. Cuba kita singkapkan kembali kisah Rasulullah SAW, saat baginda ingin meninggalkan dunia ini. Malaikat Jibrail pun cuba memalingkan pandangannnya daripada melihat wajah baginda. Walhal, malaikat maut telah pun menggunakan kekuatan yang paling lembut. Bayangkan sahabat-sahabat, Rasulullah SAW adalah kekasih Allah. Allah telah pun meredhai kakinya memijak ‘arasy saat peristiwa Isra’ Mikraj tetapi begitulah keadaanya ketika baginda ingin meninggalkan dunia ini.

Marilah kita memikirkan sejenak akan diri kita. Iman kita amatlah kurang berbanding iman para sahabat. Bagaimanakah saat sakaratul maut kita nanti. Atas dasar itu, saya bukan sahaja ingin menasihati sahabat-sahabat malah ini juga merupakan wadah bagi diri saya untuk membetulkan yang salah, menambahkan apa yang kurang. Kepada kaum adam, marilah kita bersama-sama kembalikan zaman kegemilangan agama kita seiring dengan kemajuan dunia ini. Kepada kaum hawa, jagalah diri kalian. Patuhilah suruhan Allah kerana kamulah rusuk bagi seorang adam. Adam tidak akan kuat tanpa kalian, dengan izin Allah.

Semoga apa yang dikongsikan ini dapat kita sama-sama mengambil manfaat darinya. Insya Allah. Yang baik itu hanyalah dari Allah, yang kurang adalah kelemahan saya sendiri.

Monday, March 5, 2012

LIRIK CASTURY- LUMRAH KEHIDUPAN


Terlalu jelas
biar tidak kau ceritakan segalanya
namun di wajahmu terjawab sudah
sejak dahulu
mengapa sering takdir yang engkau keluh
tanpa kembali mencari diri
yang hilang dalam kekusutan

tiada siapa yang akan peduli cuba memahami
usah kau harap meraih simpati
hanya dirimu yang mampu berdiri

chorus:
Tinggalkan semua keperitan
usah dihambat kesedihan
esak dan tangis bukankah ia lumrah kehidupan
kerna padanya tersedia ujian
mengajar untuk lebih bersedia
di masa hadapan

Inilah jalan yang ditentukan
seri dengan warna-warni kebahagiaan
pedih dengan liku penuh menyakitkan
namun pasti ada hikmah yang tersimpan

LIRIK HIJJAZ- AKU HANYA UMAR


Sebelum disapa sinar iman
Kau bagaikan singa yang mengganas
Membunuh anak perempuanmu
Tanpa rasa belas dan kasihan
Dipandu hati sekeras batu
Jahiliah yang menyesatkan

Bila nur Al-Quran menusuk ke jiwa
Lunturlah segala keangkuhanmu
Berubah dan beralih arahmu
Terbentur segala kekejaman
Menjadi wira miskin nestapa
Membela yang tak berupaya

Tidurmu di rimbunan tamar
Tenangmu tiada tercalar
Berbantal lengan tanpa pengawal
Berselimut embun keimanan

Di malam yang hening
Meratap menyesali diri
Pada dosa kealpaan
Dibasuh dengan airmata
Memohon keampunan Tuhan

Engkau khalifah berjiwa hamba
Mentadbir tanpa singgahsana
Menghina diri di hadapan Allah
Kemuliaan diri manusia

Mulia hidup bersulam taqwa
Mulia matimu kau syuhada
Pergi rohmu ke alam tinggi
Terbang menuju ke syurgawi

Aku hanya seorang Umar
Kemuliaanku kerana Islam
Semua ke syurga kecuali dia
Ku bimbangi dialah diriku

Hati sekeras batu
Menjadi selembut air
Jadi teman kebenaran
Jadi musuh pada kebatilan

http://www.ilirik.com/hijjaz_--_aku_hanya_umar.html

Sunday, March 4, 2012

ANTARA DOA RASULULLAH SAW KEPADA UMATNYA


Dari Amir bin Saad dari bapanya RA katanya: Pada suatu hari Rasululah SAW datang dari daerah perbukitan. Ketika baginda sampai di Masjid Bani Mu'awiyah baginda masuk ke masjid tersebut lalu solat dua rakaat. Kami pun solat bersama-sama dengan baginda. Baginda berdoa kepada Tuhan panjang sekali. Setelah berdoa baginda berpaling kepada kami lalu bersabda: Aku memohon kepada Tuhan tiga perkara. Dia memperkenankan dua perkara dan menolak satu perkara. Aku memohon kepada Tuhan supaya jangan membinasakan umatku dengan musim susah yang panjang. Maka diperkenankan. Aku memohon supaya umatku jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang melanda umat Nabi Nuh atau seperti tentera dan Raja Firaun yang ditenggelamkan di lautan), permohonanku itu diperkenankan-Nya juga. Aku memohon supaya umatku jangan dibinasakan kerana pertentangan sesama mereka. Permohonan ini tidak diperkenankan.

http://www.islam.gov.my/e-hadith

Saturday, March 3, 2012

LUAHAN KASIH SEORANG SAHABAT


Alhamdulillah. Salam ukhwah kepada semua sahabat. Marilah kita sama-sama panjatkan rasa syukur kita kepada Yang Maha Esa kerana Dia telah memanjangkan sedikit masa kepada kita untuk kita luangkan waktu kepada-Nya. Selawat dan salam kepada Rasulullah SAW, kekasih Allah SWT. Kali ini saya ingin berkongsi sedikit luahan seorang sahabat yang amat menyayangi sahabat-sahabatnya. Seharusnya kita jadikan dia sebagai contoh kerana keikhlasannya menegur sahabatnya tidak kira bagaimana caranya, asalkan nasihat itu sampai kepada sahabatnya itu.

Teks ini saya jumpai ketika mengembara di layar facebook untuk mencari ilmu yang baru. Dari segi bahasa yang ditulis, mungkin sahabat ini mengalirkan air mata yang tidak disangka oleh dirinya sendiri. Namun, atas dasar kasih sayangnya dia tetap menulis luahan ini untuk menegur sahabatnya. marilah kita sama-sama menghayati dan merenung apa yang ingin disampaikan pleh sahabat kita ini. Semoga warkah ini sedikit sebanyak mendekatkan diri kita kepada Ilahi. Koreksilah diri kita untuk kejayaan kita di dunia dan akhirat. Insya Allah..

..........................................................................................................................................................................

Assalamualaikum w.b.t.,


Salam sayang buat sahabat2 ummu semua. Ummu memohon seribu kemaafan andai selama ini ummu terlupa untuk bertanyakan khabar semasa semenjak penghijrahan sahabat ke IPT/IPTS/MATRIK bahkan yang berada diluar negara sana. Maklumlah, semua sibuk dengan persiapan utk ke menara gading, tetapi ummu tidak pernah lupa kepada sahabat-sahabat yang telah ummu kenal sepanjang berada di sekolah. ummu rindu celoteh dan gurauan anda semua yang selalu menceriakan suasana.


Hadirnya facebook itu,lagi mengeratkan hubungan kita yang terjalin,senangkan?boleh tahu perkembangan sahabat2 semua..Alhamdulillah..semoga talian ukhuwah yang kita bina di sekolah berkekalan hingga akhirat.

Sahabat,

masihkan kau ingat?kita saling ingat memperingati antara satu sama lain,ada yang salah & khilaf,ada sahabat yang menegur.Dengan itu,kita saling muhasabah diri,kita perlukan sahabat2 utk menegur kita,bahkan saat di sekolah itu adalah kenangan yang paling manis dalam hidup ummu.Walaupun kurang bertegur sapa di facebook namun setiap perkembangan sahabat2 ummu ikuti..

Namun,setelah sekian lama,

ummu terdiam..itukah kamu?Mata ummu seolah tidak percaya akan itu.

Kamu berubah.


Berubah dari segi pakaian, kepala mu dilitupi dengan tudung jarang senipis penapis kain soya. Singkatnya tidak menutup dada lebih ummu terkesima. Sangat kaget.

Padahal saat dulu,pakaianmu sejuk mata memandang,inikah dia orang yang ummu kenal dahulu?

Sahabatku,


Tidakkah kamu ingat pada suatu masa dahulu kamu pernah mengutuk orang yang berpewatakan seperti itu? Kita sama-sama berdoa supaya dijauhkan Allah SWT daripada menjadi golongan seperti kebanyakan manusia kini, walaupun hakikatnya kita akan kelihatan pelik pada pandangan masyarakat.


Sahabatku yang disayangi,


Ummu lebih terkejut dan tidak menyangka rupanya kamu kini sudah berani melakukan salah satu jalan-jalan untuk menghampiri zina. Kamu berani mendedahkan yang awak sedang hangat menikmati keindahan bercouple sebelum mempunyai ikatan yang sah di dinding facebook. Cinta yang penuh noda dan dosa serta kepalsuan dunia.



Sahabatku yang dicintai,


Ummu bimbang kamu terlibat dengan masalah jalan menghampiri zina ini. Ingatkah , dulu, kita pernah membaca akhbar bahawa setiap pasangan yang terlanjur itu tidak pernah berniat untuk melakukan zina, pada awal ikatan hubungan mereka.


Andai seekor harimau masuk menerkam ke rumah kamu , sudah tentu kamu akan menjerit ketakutan dan lari bertempiaran kerana bimbangkan keganasannya akan menghancurkan diri kita ataupun boleh meragut nyawa kita. Dan, berbeza pula dengan bahaya seekor nyamuk. Kita boleh duduk diam dan selesa walaupun sebenarnya kehadiaran nyamuk boleh membunuh kita dalam diam.


Nyamuk atau harimau, natijahnya sama. Membawa kesan yang sama. Kematian dan kebinasaan. Begitulah ikhtilad yang kita perlu jaga. Andai zina itu kita takuti dan geruni, mengapa kita membiarkan nyamuk-nyamuk ikhtilad yang berbahaya diselaputi dalam kehidupan kita?




Sahabatku yang dihormati,


Dosa daripada menjalin hubungan kasih dengan si dia bukan saja boleh membawa ke arah zina, malah, penangan dosa itu turut terasa apabila awak sudah berumah tangga nanti. Kepercayaan terhadap si dia selepas berkahwin kelak telah dicabut oleh Allah SWT dan ini akan meragut kebahagiaan rumah tangga yang amat memerlukan kepercayaan antara satu sama lain.


Kamu mungkin akan berfikir, "Jika dahulunya sebelum berkahwin, suamiku boleh menjalin hubungan yang istimewa denganku secara haram, masakan kini dia tidak berani melakukan perkara yang sama dengan wanita yang lain yang lebih cantik daripada aku."


Dan, suami kamu juga akan berandaian yang sama terhadap awak. Bahagiakah rumah tangga yang dipenuhi dengan pra sangka dan tuduh-menuduh antara satu sama lain?


Sahabatku yang dikasihi,


Hidupnya kita di dunia ini tidak lama. Umur umat Muhammad SAW hanya sekitar 60 tahun. Jika sekarang umur kita 18 tahun, berapakah baki tahun yang tinggal? 42 tahun. Sesungguhnya tempoh itu tidak lama, wahai sahabatku. Berapa ramai yang Allah SWT takdirkan mereka mati dalam kejahilan dan kelalaian serta tidak sempat untuk bertaubat kepadanya. Ya Allah, takdirkan kami dengan akhir kehidupan yang terbaik.


Walaupun begitu, sahabatku, lihatlah. Ramai juga remaja-remaja yang sebaya dengan kita telah dijemput yang maha Esa disaat usia yang masih muda. Ada yang ditakdirkan mati dalam keadaan mulia,Alhamdulillah. Dan, ada yang ditakdirkan mati dalam keadaan hina seperti mati ketika merempit, mati ketika berusaha untuk menggugurkan kandungan anak luar nikah malah ada yang mati terjun bangunan kerana putus cinta yang hina. Masya Allah, naudzubillah!


Sahabatku, ummu menulis ini kerana sayang padamu!teramat sayang!


Sahabatku yang dirindui,
Bagaimanalah agaknya perasaan nabi yang kita junjung, nabi yang kita anggap sebagai contoh ikutan teladan sepanjang zaman ini, apabila melihat diri kita menjadi seperti mana yang diidamkan oleh barat?


Bagaimanalah perasaan dan terkilannya nabi Muhammad SAW (andai baginda bersama kita sekarang) apabila membaca status di dinding facebook awak tempoh hari?


Ummu sedih. Sedikit lagi mahu menitiskan air mata, kerana baginda juga (ummu yakin) akan mempunyai perasaan yang sama. Setelah Islam diperjuang dengan susah payah, akhirnya umat kini tidak lagi mengambil ajaran Islam sebagai jalan dan cara hidup yang diyakini.

Sahabatku yang dihargai,


Umat Islam kini dalam keruntuhan akhlak, kerosakan aqidah yang membarah, dalam kejahilan moden. Kita perlukan pembaharuan. Kita banyak tugas-tugas yang perlu diselesaikan. Isu hukum-hakam Islam dipersenda oleh kerajaan kita sendiri, tidakkah awak terasa Islam begitu hangat dihina pada masa ini? Apakah awak hanya sibuk memikirkan bagaimana menghangatkan cinta palsu durjana awak dengan si dia semata-mata hingga lupa pada semua ini?


Lupakah kamu bahawa pada zaman Rasulullah SAW, Islam itu berkembang dengan disertai oleh golongan-golongan muda remaja seperti kita?
Tenaga kita sangat diperlukan, wahai sahabatku. Diperlukan dalam menggerakkan usaha dakwah dan penerangan kepada mereka yang jahil. Ataupun, cukuplah dengan menjaga diri kita daripada menambahkan statistik orang yang melukakan hati baginda SAW diakhir zaman ini.


Sahabatku yang dicintai,


Cukuplah dengan peringatan azab seksaan kubur itu menginsafkan. Tidak perlu didatangkan bagaimana kedahsyatan api neraka itu, wahai sahabatku. ummu sungguh gerun untuk menulis di sini betapa dahsyatnya, betapa seksanya, betapa deritanya, betapa sesalnya, betapa seriknya penghuni-penghuni neraka kelak. Moga kita dijauhkan Allah daripadanya.


Mengambil kisah tentang himpitan kubur saja, sudah menginsafkan. Ibn Umar menceritakan, sabda Nabi SAW (yang bermaksud), "Saad ini (ketika kematiannya); telah bergerak 'Arasy, dibukakan pintu-pintu langit dan jenazahnya telah disaksikan oleh 70,000 malaikat. Tetapi dia telah dihimpit oleh tanah kuburnya kemudian telah dilepaskan." (Hadis Riwayat an-Nasaie, hadis sahih. Lihat sahih an-nasai : 2057)


Sedangkan, Saad bin Muaz adalah salah seorang sahabat yang mulia dan agung sehingga baginda pernah bersabda (yang bermaksud) : "Jika ada sesiapa yang akan terlepas daripada azab kubur, nescaya Saad ini adalah orangnya, sedangkan dia telah dihimpit oleh tanah kuburnya kemudian telah dilepaskan." (Hadis Riwayat at-Tabrani, hadis sahih. Lihat sahih al-Jami' : 5306)


Cukuplah sahabatku. Cukup. Itu pun sudah menggerunkan jiwa kita yang lemah ini. Siapa kita jika hendak dibandingkan dengan Saad bin Muaz?


Jika kamu berasa azab seperti ini belum cukup menggerunkan, cubalah pasangkan sebatang lilin dihadapan kamu . Letakkan jari kamu di situ. Bila hangus, alihkan jari yang lain. Jika kamu dapat bertahan, itu hanya sebahagian kecil kepanasan api dunia. Apatah lagi api neraka di akhirat kelak. Cukuplah sahabatku, cukup. Hentikanlah daripada membenarkan diri kamu dihinggapi kederhakaan kepada Allah. Ummu juga takut dan bimbang, kerana itu ummu mohon supaya sahabat-sahabat sekalian, mendoakan supaya ummu dan kita semua dijauhi daripada api neraka.

Sahabatku....


Jika ada sekelumit kesedaran yang mahu diruntuhkan kemaksiatan kepada Allah, maka lenyapkanlah segera. Kita tidak akan tahu bilakah kita akan meninggalkan dunia yang fana dan penuh dengan fatamorgana ini.


Wahai sahabatku, Allah itu sangat penyayang sifatnya, lebih menyayangi hamba-hambanya melebihi seorang ibu yang sayangkan anak kandungnya. Selagi dunia belum kiamat, selagi matahari belum terbit sebelah barat, selagi kaabah belum diruntuhkan, selagi nyawa masih belum sampai dikerongkang, selagi itulah kita diberi ruang taubat kepada Allah. Sungguh besar keampunan Allah, melebihi daripada kemurkaannya. Mengapa kita memilih murkaNya?

Friday, March 2, 2012

HIKAYAT ASHRAF AZAHAN- 20 TAHUN DALAM BAHTERA HIDUP





Tanggal 3 Mac 1992, seorang ibu mengerang kesakitan syahidnya untuk melahirkan seorang hamba Allah ke muka bumi hijau ini. Si ibu ini di bawa ke sebuah klinik swasta oleh abang ipar dan mertuanya kerana suaminya mempunyai urusan kerja di bumi Kuala Lumpur. Mendengarkan perkhabaran tentang isterinya, si suami segera pulang ke negeri kelahirannya. Bertempat di Klinik An-Nisa’, Kota Bharu, Kelantan (dulunya Klinik Perkim), lahirlah seorang bayi lelaki seberat 2.4 kg ke alam realiti ini setelah 9 bulan berada di dalam kandungan ibunya. Dengan kuasa Ilahi, sesuatu yang jarang telah berlaku. Seorang pegawai perubatan telah mengesahkan bahawa si ibu ini masih mempunyai dua nadi. Setelah diperiksa dengan teliti, tiada apa yang berlaku. Setelah si ayah membawa seorang bidan ke klinik itu, bidan itu mengesahkan bahawa ada seorang lagi bayi di dalam kandungan si ibu. Hal ini telah mengejutkan semua pihak kerana sepanjang 9 bulan pemeriksaan dijalankan, mereka hanya mengesan seorang sahaja bayi di dalam kandungan si ibu.


Usaha semua pegawai perubatan tidak berhasil kerana mereka tidak dapat megeluarkan bayi tersebut. Mereka terpaksa membawa si ibu ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian kerana kekurangan kelengkapan pembedahan. Tepat pukul 12.05 tengah malam, dengan izin Allah SWT bayi kedua telah pun selamat dikeluarkan melalui pembedahan. Hakikatnya kini, mereka dilahirkan kembar dan mempunyai muka yang seiras. Genap 7 hari kelahiran, si ayah telah memberi nama kepada bayi kembarnya, Muhammad Ashraf dan Muhammad Aslam. Muhammad Ashraf bin Azahan adalah nama bagi bayi yang pertama seperti yang tercatat pada kitab lauh mahfuz.




Beginikah rupa anakku nanti? Comel macam abi dia...


Setelah meningkat usia 5 tahun, orang tuanya telah menghantarnya ke sebuah tadika, Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) cawangan Kok Lanas bagi memulakan pengembaraannya dalam menimba ilmu pengetahuan. Sebaliknya telah berlaku. Dia mempunyai sikap yang amat berlainan dengan pelajar-pelajar yang lain. Dia amat manja dengan seorang ustazah sehingga dia tidak dapat menumpukan sepenuh perhatian pada pelajarannya. Ustazahnya itu kini telah menjadi ibu saudaranya sendiri. Dalam kemanjaannya juga, dia telah berjaya dipilih untuk menganggotai kumpulan nasyid di tadikanya. Nasyid adalah hobinya sejak azali lagi. Mungkin ini disebabkan dia mewarisi sifat ayahnya yang suka mendengar irama nasyid. Pada masa itu kumpulan Raihan menjadi pilihannya dan diikuti kumpulan Hijjaz, Rabbani, Saujana dan lain-lain lagi.


Atas faktor jarak tadikanya dengan tempat kerja ayahnya, dia dipindahkan ke sebuah tadika yang baru, Tadika Qar pada usianya 6 tahun. Bermula di sinilah dia mula bergaul dengan sahabat-sahabatnya yang lain dan mula menumpukan perhatiannya dalam pelajaran. Pada hari penganugerahan di tadikanya, dia diminta untuk bernasyid sekali lagi tetapi pada kali ini bukan sahaja dengan sahabat-sahabatnya yang lain malah diberi peluang untuk berduet bersama kembarnya sendiri.


Setelah tamat pengajiannya di alam tadika, dia didaftarkan di sebuah sekolah rendah, Sekolah Kebangsaan Kok Lanas pada usianya 7 tahun. Di sini, dia mula mengembangkan sayap untuk mendalami ilmu sehingga dia mendapat tumpuan oleh sahabat-sahabatnya yang lain. Pada masa itu, yang menjadi pesaing ketatnya adalah saudara kembarnya sendiri. Berebut kedudukan dalam kelas menjadi perlumbaan yang menarik pada masa itu. Sehinggalah pada peperiksaan akhir tahun, mereka berdua mendapat kedudukan yang kurang baik kerana ditewaskan oleh sahabat mereka yang berjantinakan perempuan. Ini tidak mematahkan semangat mereka untuk belajar kerana mereka antara nama yang diserap untuk memasuki kelas yang pertama. Begitulah mereka sehingga ayah mereka mendapat surat pertukaran tempat kerja ke Terengganu pada ketika itu mereka berusia lewat 9 tahun. Maka, di sinilah bermulanya pengembaraan mengenali sifat manusia luar telah bermula.


Ini merupakan pengalaman mereka yang pertama berpindah ke luar negeri. Di Terengganu, mereka tinggal di Taman Tok Jiring Utama, Kuala Terengganu. Di sini, Ashraf melanjutkan pelajarannya di Sekolah Kebangsaan Tok Jiring. Sekolah ini merupakan antara sekolah yang terbaik di Terengganu. Setelah berjaya menamatkan darjah emapt dengan jayanya, dia telah dipilih untuk mewakili pasukan nasyid sekolah selepas melepasi ujian suara yang diadakan di bilik tayangan. Ketika itu, dia baru sahaja berumur 11 tahun. Disebabkan minatnya terhadap bidang nasyid, pilihan lagu daripada kumpulan in-Team bergabungan dengan kumpulan nasyid yang lain yang dipilih oleh dirinya sendiri telah berjaya melayakkan dirinya untuk membarisi barisan utama dalam kumpulannya. Rezeki yang tidak disangkakan, kumpulan nasyid yang dinamakan sebagai Al-Ehsan ini bukan sahaja menjuarai pertandingan di peringkat zon, malah di peringkat daerah dan negeri. Hasratnya untuk bersama-sama dengan sahabatnya yang lain untuk mempersembahkan persembahan khas nasyid di hadapan sultan Terengganu tidak berkesampaian apabila dia terpaksa mengikuti ayah dan keluarganya untuk berpindah ke Dungun, Terengganu. Walaupun berasa sedikit kecewa tetapi dia memahami pekerjaan ayahnya sebagai pensyarah yang mana ilmunya itu diperlukan oleh para pelajar yang berada di situ.


Di Dungun, dia bersama keluarganya tinggal di dalam kuarters yang disediakan untuk kakitangan awam. Kegembiraan di lubuk hatinya terpancar apabila dia ditakdirkan bertemu semula dengan sahabatnya yang bertadika bersama-sama di Tadika Qari, Annasaie. Sahabatnya ini merupakan salah seorang anggota nasyid yang bersama-sama dengannya dalam persembahan nasyid sempena majlis akhir tahun tadika tersebut. Bukan itu sahaja, dia juga mudah mendapat sahabat-sahabat yang baru ketika berada di sini. Di sini jugalah merupakan tempat pertama kalinya dia mula bermain tenis. Permainan ini kini menjadi salah satu hobi yang digemarinya sehingga kini. Sekolah Kebangsaan Batu 7 merupakan destinasi yang seterusnya untuk dia menyambung pelajarannnya. Alhamdulillah, di sini dia juga telah mula kembali bersemangat untuk belajar. Galakan daripada sahabat-sahabatnya yang lain telah banyak memotivasikan dirinya. Semangat guru-gurunya yang diibaratkan seperti ayah dan ibunya sendiri telah berjaya mencongakkan pemikirannya dalam era pendidikan ini. Segala usaha dan berkat kerja keras, dia bersama sahabatnya telah berjaya menaikkan tahap kecemerlangan di sekolah itu. Dia mencatat keputusan yang sangat cemerlang dalam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).


Dia melanjutkan pelajaran di tingkatan satu di Sekolah Menengah Kebangsaan Balai Besar, Dungun. Selepas dua minggu menadah ilmu di situ, dia ditawarkan untuk melanjutkan pelajarannya di salah satu sekolah premier di Terengganu iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Intan Zaharah (AIZEK). Dia juga mendapat tawaran dari sekolah agama iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Kuala Abang (KAKA), Dungun. Kebetulan semua sekolah-sekolah ini berada dalam satu daerah yang sama. Tetapi dia membuat keputusan untuk melanjutkan pelajarannya di AIZEK kerana jarak sekolah tersebut dari rumahnya sekitar 7 kilometer sahaja. Di sini, dia didedahkan dengan kepentingan ilmu dan juga kokurikulum. Dia belajar cara untuk seimbangkan masa dengan baik. Saat itu tidak berkekalan juga kerana ayahnya sekali lagi ditukarkan ke tempat lain. Kini, ayahnya diamanahkan untuk menjadi pengetua sekolah di Sekolah Menengah Teknik Gerik, Gerik, Perak. Dia hanya mengikut sahaja tetapi dia tidak tahu bahawa Allah SWT telah menetapkan sesuatu yang bahagia akan berlaku ke atasnya.



Tepat bulan Mac 2006 iaitu ketika berusia 14 tahun, dia bersama keluarganya berpindah ke negeri Perak Darul Ridzuan. Mereka tinggal di sebuah rumah banglo yang disediakan khas untuk pengetua sekolah. Di sini dia melanjutkan pelajarannya di Sekolah Menengah Kebangsaan Batu 4. Kehadirannya di sekolah ini sedikit sebanyak telah merubah suasana di sekolah itu. Sokongan yang luar biasa dari pihak kepadanya menyebabkan dia bersemangat menaikkan nama sekolah tersebut dalam akademik dan kokurikulum. Di sekolah ini juga, dia menemui seorang guru yang dapat memotivasikan dirinya. Keperibadian gurunya yang biasa-biasa sahaja ini telah menambat hatinya untuk mengikut sifat keperibadian tersebut. Sehingga kini sifat itu masih lagi diikutinya. Dalam dia meniti titian ilmu, dia tidak lupa akan minatnya. Baru beberapa bulan dia bersekolah di situ, dia telah dipilih untuk mewakili sekolahnya dalam pertandingan nasyid peringkat daerah. Kali ini tugasnya lebih berat. Dia bukan sahaja menggalas amanah sebagai ketua dan vokalis, dia juga harus menghadapi saingan daripada anak-anak murid ayahnya sendiri. Walaupun gagal mendapat tempat, dia berpuas hati dengan apa yang telah lakukan. Dia berazam untuk memberi persembahan yang lebih baik lagi pada masa akan datang. Dia tidak mahu minatnya yang disemai sejak dari kecil terkubur disebabkan dia telah menghadapi kegagalan. Baginya kegagalan itu cuma suatu kerugian kecil yang masih lagi dapat ditampung.





Hari Kokurikulum di SMK Batu 4, Gerik, Perak


Pada hujung tahun 2006, ayah dan mamanya pergi menunaikan rukun Islam yang kelima iaitu ibadat haji. Dia terpaksa menjaga 7 orang adik beradiknya yang lain di kampungnya di Kelantan. Selama 40 hari, banyak dia pelajari lebih-lebih lagi dari segi penjagaan. Dia dapat merasai sebentar perasaan dan jerih perih menjaga ahli keluarga. Bagaimana dia terpaksa melayan adiknya yang merengek dan lapar pada waktu tengah malam. Berbekalkan nasihat daripada orang tuanya sebelum berangkat, dia kuat menjalankan amanah yang besar. Baik dari segi kewangan dan perancangan, semuanya telah dia lalui secara spontan tanpa mendapat latihan dari mana-mana tempat pada usianya baru 14 tahun.

Dia memulakan sesi persekolahan lewat 2 minggu. Semua itu tidak menjadi masalah baginya. Kepulangannya ke sekolahnya mendapat sambutan yang baik terutamanya daripda guru-gurunya dan sahabat-sahabatnya yang lain. Ada juga diantara guru-gurunya yang menganggap dia yang pergi menunaikan haji. Ibarat lembu punya susu, sapi dapat nama. Pada tahun ini, dia akan menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR). Dia telah pun melakar strategi untuk berjaya dengan cemerlang. Baik dari segi akademik mahupun kokurikulum. Usaha demi usaha telah dia lakukan. Ikatan akrab antaranya dengan guru-guru juga masih lagi kuat. Sehingga saat dua minggu sebelum PMR menjelang. Dia dikhabarkan bahawa datuk sebelah ayahnya telah meninggal dunia. Saat dikhabarkan dengan hal tersebut, hatinya pasrah menerima ketentuan Ilahi. Ini adalah kali kedua dia menghadapi dugaan ini selepas kematian nenek sebelah mamanya pada 1999 ketika dia berumur 7 tahun. Itulah antara insan yang dia paling sayangi. Mungkin disebabkan neneknya itu telah menjaganya sejak dia dari bayi lagi. Dia bersama keluarganya tetap bertolak pulang ke Kelantan walaupun saat itu baru pukul 3 pagi. Perjalanan meredah Lebuhraya Timur-Barat memang memenatkan. Dengan izin Allah, pada malam itu tiada komuniti gajah yang bertapak di lebuhraya pada ketika itu. Suasana sunyi, gelap dan dikelilingi hutan di kiri kanan jalan membuatkan mereka hanya mampu berdoa semoga selamat tiba di kampung. Setelah seminggu di kampung, dia dan keluarganya pulang semula ke Perak untuk memberi laluan kepadanya untuk menumpukan perhatian kepada peperiksaannya yang akan menjelang seminggu lagi.




Allahyarham Tok Ayah, HJ DAUD BIN ISMAIL


Setelah mencapai pencapaian yang membanggakan dalam PMR, dia ingin melanjutkan pelajarannya ke Maktab Sultan Ismail (SIC) di Kota Bharu, Kelantan. Saat dia ingin melangkah pergi, ramai gurunya memohon kepadanya untuk terus belajar di sekolah itu. Ada juga yang menawarkannya jawatan tertinggi dalam pentadbiran pelajar. Semua itu tidak dapat dia penuhi kerana atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Walaupun hatinya berat untuk dia berlalu pergi tetapi itulah kehidupan. Dia harus tempuhi segala pahit manis untuk melengkapkan dirinya sebagai insan yang diciptakan lemah di sisiNya.


Pada Januari 2008, dia telah pun berjaya meneruskan pelajarannya di SIC. Sebenarnya, dia turut ditawarkan untuk melanjutkan pengajiannya dalam bidang teknikal di sekolah Menengah Teknik Bachok, Kota Bharu, Kelantan tetapi dia menolaknya kerana masih ingin meneruskan pengajiannya di Perak. Setelah beberapa minggu berada di situ, dia mendapat berita bahawa keluarganya akan berpindah semula ke Kelantan. Di SIC, dia banyak belajar cara berdikari kerana inilah kali pertamanya dia tinggal di asrama. Macam-macam perangai pelajar sekolah yang dia lihat. Alhamdulillah, Allah SWT masih lagi melindungi dirinya ketika berada di situ. Selepas dua bulan berada di SIC, dia diarahkan keluar oleh tuan pengetua sekolah tersebut kerana menghadapi masalah pendaftaran yang tidak mengikut syarat. Walaupun beribu-ribu persoalan yang timbul dalam benaknya, dia tidak mampu berbuat apa-apa melainkan menerima apa sahaja yang telah ditetapkan walaupun pada ketika itu dia akan diserap ke kelas atas untuk menyambung pengajiannya selepas cemerlang dalam peperiksaan yang lepas.


Saat ini juga keluarganya diuji. Mamanya akan melahirkan adiknya yang baru pada ketika itu. Hal ini banyak menguji kesabaran terutamanya kepada seorang yang bernama ayah. Ayahnya terpaksa berulang-alik dari klinik dan rumahnya sejauh 20km hampir setiap hari, pagi, petang dan malam. Atas dasar ingin membantu ayahnya, dia sekali lagi mengambil tugas menjaga adik-adiknya di rumah. Pada ketika itu, dia masih belum lagi menyambung pengajiannnya di mana-mana pusat pengajian. Selepas hampir seminggu berada di rumah, ayahnya mendaftarkan namanya di jabatan pelajaran untuk dia meneruskan pengajiannya di Sekolah Menengah Kebangsaan Kok Lanas yang terletak berhampiran dengan rumhannya di Taman Desa Petaling.


Selepas menamatkan zaman persekolahannnya, dia ‘terpilih’ untuk mengikuti Program latiham Khidmat Negara di Cherating, Pahang. Pengalaman ini amat mencabar buat dirinya. Dia bukan sahaja berhadapan dengan suasana diluar jangkaannya, malah dia terpaksa menguatkan keimanannya. Mental dan emosinya juga telah cuba dirobek oleh suasana yang mengekang. Dia terpaksa akur dengan peraturan yang telah ditetapkan. Selepas 2 minggu latihan, dia dikuarantinkan selama seminggu atas faktor kesihatan. Selepas diperiksa oleh pegawai kesihatan di situ, dia terpaksa dihantar ke Klinik Beserah untuk membuat pemeriksaan lanjut akan penyakitnya. Selepas beberapa saringan dilakukan, dia disahkan akan menghadapi penyakit denggi. Penyakit ini merupakan salah satu penyakit pembunuh di Malaysia. Hanya Tuhan sahaja yang tahu perasaannya pada ketika itu. Dia terus dibawa ke hospital besar Kuantan, Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) untuk menerima rawatan selanjutnya. Selepas ujian darah dilakukan, doktor telah mengesahkan bahawa dia menghadapi masalah kekurangan platlet dalam darahnya. Ujian darah ini dilakukan hampir setiap masa sehinggakan dia mula merasa sedikit perit dengan ujian itu. Sebelum ini dia belum lagi merasa bagaimana anggota tangannya sering dikeluar masuk jarum yang tajam. Dia hampir berputus asa dengan keadaan itu tetapi mungkin inilah ujian Allah untuk menguji keimanannya. Dia mula terfikir bagaimana perasaan orang lain yang adanya lebih tua daripadanya yang menerima rawatan yang lebih berat daripadanya. Oleh sebab itu, dia teruskan hatinya untuk dari katil rawatan, menuju ke surau yang berdekatan untuk solat.


Inilah pengalaman yang pertama kalinya dia solat dengan jarum yang masih terlekat pada tangannya. Doa dipanjatkan kepada Ilahi agar dipanjangkan umurnya untuk dia lebih mengenali lagi alam ciptaan-Nya ini. Selepas 3 hari menerima rawatan, dia dibenarkan keluar tetapi dia masih lagi di bawah jagaan pegawai kesihatan. Tempoh kuarantinnya juga telah dilanjutkan lagi kepada 1 minggu. Alhamdulillah, sesudah tamatnya tempoh kuarantin, akhirnya dia dapat meneruskan lagi latihan di situ. Beberapa hari kemudian, dia mendapat berita yang dia sudah di terima masuk ke Program Matrikulasi 2010/2011 di Kolej Matrikulasi Selangor (KMS), Banting, Selangor. Setinggi kesyukuran dia panjatkan kepada yang Maha Esa.





PLKN di Kem Cahaya Gemilang, Cherating, Pahang


Dia mula mendaftarkan diri ke KMS pada awal bulan Mei 2010. Dalam program ini, dia mengambil bidang Sains Fizikal yang meliputi subjek Fizik, Kimia, Matematik, Dinamika, Kokurikulum dan Pendidikan Islam serta Bahasa Inggeris. Sepanjang pengajiannya di sini, dia telah dipilih sebagai Ketua Kelas F3P5, Fasilitator untuk Program Chemistry: Share n Care, Instruktor Kelab Kecergasan dan Ahli Lajnah Penerbitan dan Penyiaran ISIMAS. Banyak pengalaman yang dia perolehi sepanjang di sini. Segala ilmu yang diperolehinya, dia laksanakan dengan penuh teliti. Dia juga tidak terlepas dengan mengikuti program-program menarik yang telah dianjurkan. Dalam menggalas pelbagai tugas di bahu, dia akan meluangkan sedikit masa pada waktu petang untuk bermain tenis bersama sahabat-sahabatnya yang lain. Sebelum dia menamatkan pengajiannya di sini, dia bersama-sama sahabtnya menyertai pertandingan nasyid. Kumpulan ini bernama As-Syabab. Pada asalnya dia hanya menanam niat sahaja untuk masuk ke dalam pertandingan itu. Disebabkan tiada kategori solo diadakan maka dia hanya mampu melihat sahaja iklan yang dipaparkan di masjid indah As-Sufi. Dengan kuasa Allah, baru sahaja dia melangkah masuk ke biliknya, sahabat sebiliknya menawarkan tempat untuknya kerana kekurangan anggota dalam kumpulan mereka. Kgembiraan hati dan keceriaan wajah terselah secara automatic pada wajahnya. kini, dia kembali ke pentas nasyid setelah hampir 5 tahun dia menunggu saat yang idah itu. Walaupun kumpulannya sekadar di tangga keempat, mereka tetap berbangga dengan pencapaian pertama mereka. Bagi mereka itulah rezeki yang setimpal yang Allah berikan walaupun mereka sanggup meredah redup tengah malam untuk berlatih.




Menikmati mentari panas KMS




Sebelum sesi fotografi




Hari terakhir di KMS bersama Haziq dan Shahirul


April 2011 merupakan tarikh terakhir dia di KMS. Banyak pengalaman yang tidak dapat dia lupakan. Hampir setahun dia bertempur di laman matrik, akhirnya dia selamat tiba di landasan akhir. Setingg syukur dipanjatkan kepada Ilahi. Pada September 2011, dia mendapat tawaran melanjutkan pengajiannya dalam bidang kejuruteraan di Universiti Malaysia Pahang (UMP) dalam bidang Sarjana Muda Kejuruteraan Mekanikal (Automotif). Setelah berehat agak lama di rumah, dia terpaksa mengerah kembali tulang belulangnya untuk bekerja keras di medan menara gading ini. Sehingga kini, dia masih lagi dapat melanjutkan pengajiannya walaupun menghadapi liku pahit pada awalnya. Alhamdulillah, setelah 2o tahun perjalanannya di muka bumi ini, bayak yang dia pelajari terutamanya mengenali sifat dan sikap manusia. Semua yang dia tempuhi banyak mematangkan pemikirannya dan mengubah dirinya. Syukur kepada kerana telah memanjangkan hayatku sehingga kini. Amin…




Selepas makan tengah hari




Ustak dah besar la!!! Abang dah tak larat nak dukung lagi...


RINGKASAN HIDUP ASHRAF AZAHAN




Keluarga besar Haji Azahan dan Hajjah Fatimah


v Dilahirkan di Klinik An-Nisa’, Kota Bharu, Kelantan
v Ayah, Azahan bin Haji Daud dan mama, Fatimah binti Muhammad Nawi
v Anak sulung daripada 9 orang adik beradik

§ Muhammad Aslam, 20
§ Muhammad Aiman, 19
§ Siti Nurul Fatihah, 18
§ Muhammad Azri, 15
§ Muhammad Afiq, 14
§ Siti Nurul Fatini, 12
§ Muhammad Aqmar, 8
§ Muhammad Azfar, 4


v Pendidikan:-

Ø Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI),Ketereh, Kota Bharu, Kelantan, 1997
Ø Tadika Qari, Ketereh, Kota Bharu, Kelantan, 1998
Ø Sekolah Kebangsaan Kok Lanas, Ketereh, Kota Bharu, Kelantan, 1999-2001
Ø Sekolah Kebangsaan Tok Jiring, Kuala Terengganu, Terengganu, 2001-2003
Ø Sekolah Kebangsaan Batu 7, Dungun, Terengganu, 2003-2004
Ø Sekolah Menengah Kebangsaan Balai Besar, Dungun, Terenggganu, 2005 (2 minggu)
Ø Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Intan Zaharah, Dungun, Terengganu, 20005-2006
Ø Sekolah Menengah Kebangsaan Batu 4, Gerik, Perak, 2006-2008
Ø Maktab Sultan Ismail, Kota Bharu, Kelantan, 2008 (2 bulan)
Ø Sekolah Menengah Kebangsaan Kok Lanas, Ketereh, Kota Bharu, Kelantan, 2008-2009
Ø Kolej Matrikulasi Selangor, Banting, Selangor, 2010-2011
Ø Universiti Malaysia Pahang, Pekan, Pahang, 2011-sekarang


v Pencapaian:-

Ø 1997- Persembahan Nasyid sempena hari terakhir pengajian

Ø 1998- Persembahan Nasyid sempena hari terakhir pengajian

Ø 2001- Pengawas sekolah

Ø 2002- Pertandingan Bola Tampar peringkat zon Kuala Terengganu
Perak dalam pertandingan lontar peluru

Ø 2003- Johan pertandingan nasyid peringkat zon, daerah dan negeri Terengganu
Pengawas sekolah

Ø 2004- Emas dalam pertandingan lontar peluru peringkat sekolah
Ø Ketiga dalam pertandingan kompang
Ø Saguhati dalam pertandingan bola tampar peringkat daerah Dungun

Ø 2006- Perak dalam pertandingan lempar cakera peringkat sekolah
Pengawas sekolah
Saguhati dalam pertandingan nasyid peringkat daerah Hulu Perak
Saguhati dalam pertandingan bola baling peringkat daerah Hulu Perak
Saguhati dalam pertandingan fail tegak peringkat sekolah
Anugerah antara murid terbaik tingkatan dua
Ketiga dalam pertandingan reka cipta peringkat sekolah
Kedua dalam pertandingan menulis esei peringkat sekolah
Peserta tadarus al-qur’an 1427 H / 2006
Ketiga persembahan kebudayaan hari kokurikulum peringkat sekolah
Gangsa dalam program NILAM peringkat sekolah

Ø 2007- Pengerusi kelab komputer
Pengawas sekolah
Saguhati pertandingan membaca cerpen peringkat sekolah
Anugerah antara murid terbaik tingkatan 3
Saguhati dalam pertandingan pesta pantun peringkat daerah Hulu Perak
Speaker Dewan dalam pertandingan bahas ala parlimen peringkat daerah Hulu Perak
Anugerah laporan terbaik sempena kem kepimpinan pelajar 2007
Ketiga dalam pertandingan mengarang sinopsis peringkat sekolah
Peserta tadarus al-qur’an 1428 H / 2007
Ajk tingkatan 4 kelab computer
Award of the school based assessment of science practical work

Ø 2008- Peserta kursus penulisan kreatif dan penerapan nilai murni remaja

Ø 2009- Pengerusi kelab komputer
Pengawas pusat sumber sekolah
Peserta pertandingan menulis esei sains dan teknologi peringkat negeri Kelantan
Emas dalam program NILAM peringkat sekolah

Ø 2010- Peserta kursus Share n Care peringkat kolej matrikulasi
Fasilitator program kecemerlangan kimia “ Peer Group Mentoring (PGM)” peringkat kolej matrikulasi
Peserta kursus kepimpinan dan pemantapan kemahiran dalam kumpulan peringkat kolej matrikulasi
Peserta pertandingan nasyid peringkat kolej matrikulasi
Ajk pertandingan pantun carnival kebudayaan dan perpaduan peringkat kolej matrikulasi
Ahli lajnah penerbitan dan penyiaran ISIMAS

Ø 2012- Fasilitator program perkampungan menara gading 2012 peringkat negeri Kelantan





In Memory

Segala apa yang dikongsikan ini dapat memberi manfaat kepada semua. Insya Allah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Free Website TemplatesFreethemes4all.comFree CSS TemplatesFree Joomla TemplatesFree Blogger TemplatesFree Wordpress ThemesFree Wordpress Themes TemplatesFree CSS Templates dreamweaverSEO Design