Wednesday, August 1, 2012

SOLAT KAMU TUNGGANG LANGGANG



Alhamdulillah. Syukur kepada Allah SWT kerana telah meberi ruang kepada akhi untuk memberi sedikit perkongsian untuk kali ini. Tidak lupa selawat ke atas junjunagn kita, Nabi Muhammad SAW, rasul dan nabi terakhir yang diutuskan Allah SWT kepada umat manusia. Marilah kita sama2 mengamalkan sunnah baginda agar kita tergolong dikalangan umatnya yang tercinta, Insya Allah^^


Kita pernah melihat iklan dalam tv yang menyebut:-

“ Hak bermain, hak kami!!!” (semangat jer)

Tapi, pernah kite terfikir tentang ayat ini:-

“ Hak SOLAT, hak ALLAH!!!”


Masya Allah, pada akhir2 ini akhi banyak melihat beberapa fenomena yang pelik berlaku. Terutamanya dalam bab mengerjakan solat. Seperti kita sedia maklum, solat merupakan satu kewajipan yang patut dikerja oleh setiap manusia yang beragama ISLAM. Akhi tekankan balik di sini, WAJIB!!!


Apa yang akhi nak cakap di sini tentang perangai sahabat2 kite, tak kire sama ade yang muda mahupun yang tua, perkara solat kini sangat diambil remeh. Sebelum ini, kite dilema oleh situasi ‘malas solat’ dan ‘main2 dalam solat’. Malah perkara ini masih lagi subur membiak di kalangan masyarakat kite. Tak termasuk lagi dengan susunan saf yang tak tersusun. Kalau di bulan ramadhan ini pula, ada pula yang menyampuk dalam tasbih tarawih semasa ia dilafazkan oleh bilal tarawih. Tak perlu rasanye akhi bagitau kat sini. Yang pastinya, sahabat tersebut merupakan seorang  pelajar Institut Pengajian Tinggi (IPT), yang mana golongan ini mendapat jolokan mata yang tinggi  di sisi masyarakat. Tapi, takde maknenye kalau belajar tinggi2 tapi masih lagi bermain2 dalam beribadah. Harus diingatkan. Kita beribadah ini, bermakna kita berkomunikasi direct dengan Allah SWT, Pencipta kita. Kalau dengan sultan dan menteri boleh hormat bagai nak rak takkan dengan Allah sendiri tak boleh.


Yang terbaru, akhi pernah pergi ke sebuah masjid untuk solat asar ketika tu. Dalam nak masuk ke dalam saf, akhi jadi keliru. Ini pertama kali yang akhi hadapi. Saf di hadapan, Alhamdulillah sempurna. Yang belakang ni. Ade yang sembahyang kat tengah, ade jugak yang sembahyang kat tepi. Ni dah kire ‘terputus’ saf. Yang ni mungkin ok lagi. Yang lagi power, orang tue duduk solat dengan budak2 yang kat belakang tapi masih lagi mengikut imam. Akhi tak tau nak cakap ape time tu. Sangat terkejut.


Baiklah, di sini akhi nak kongsikan sedikit syarat2 sah mengikut imam. Sekiranye ade kesilapan diminta tegur ye. Antaranye:-


1)      Niat mengikut imam
2)      Perbuatan mengikut imam
3)      Mengetahui garak-geri perbuatan imam
4)      Imam dengan makmum berhimpun atau berkumpul pada satu tempat
5)      Mekmum di belakang imam
6)      Makmum tidak menyalahi imam
7)      Imam tidak dipengaruhi oleh solat orang lain
8)      Persamaan solat antara imam dan makmum
9)      Imam mestilah lelaki
10)   Imam hendaklah mempunyai bacaan yang baik
11)   Tidak boleh mengikuti imam yang diketahui batal solatnya


Syarat2 ini akhi petik dari buku ‘Indanya Hidup Bersyariat’ karya Dato’ ismail kamus dan Mohd. Azrul Azlen Ab. Hamid. Bagi sahabat2 yang ingin mengetahui banyak lagi perkara tentang fardhu ain bolehlah dapatkan buku ini di kedai2 buku yang berdekatan. Mungkin ini sekadar rujukan sahaja. Akhi sarankan supaya sahabat2 sekalian rajin2 diri untuk bertanye kepada ustaz2 yang pakar dalam hal ini. Membaca sahaja tidak mencukupi, perlukan sedikit ‘isotonik’ untuk menguatkannya.




 Semoga apa yang akhi kongsikan ini dapat memberi sedikit pencerahan minda kepada sahabat2 yang akhi kasihi kerana Allah sekalian. Bersabarlah kite dalam menghambakan diri kepadaNya. Kemanisan dalam beribadat itu tidak datang bergolek, kite yang perlu berusaha mencarinya dengan perbanyakkan amalan2 sunat dan berdoa kepadaNya. Maafkan akhi sekiranye ada tersilap dan terkasar bahasa. Semoga berjaya dalam mengharungi bulan ramadhan yang penuh keberkatan ini. Semoga segulung Ijazah Taqwa Kerana Allah dapat kite perolehi dalam Universiti Ramadhan ini. Insya Allah^^



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...