Wednesday, August 24, 2011

60 SECONDS VIDEO CHALLENGE @ KMS

Beberapa bulan sebelum kami menamatkan pengajian di Kolej Matrikulasi Selangor (KMS), unit Bahasa inggeris ada melaksanakan beberapa aktiviti yang sangat menarik. Antara pertandingan yang menjadi tarikan ramai adalah 'Explorace' dan '60 Seconds Video Challenge'.

Antara dua aktiviti ini saya lebih tertarik dengan aktiviti 60 Seconds Video Challenge. Melalui aktiviti ini kita dapat melihat kreativiti dan kesepakatan mereka dalam menyiapkan video ini. Di sini saya ingin berkongsi video-video yang telah mendapat tempat 3 teratas. Semoga anda semua terhibur!

1st Place


video

2nd Place


video


3rd Place


video

Tuesday, August 23, 2011

SETIAP UMAT ADA UJIANNYA


Diriwayatkan daripada Kaab bin Iyadh r.a katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesungguhnya setiap umat itu ada ujiannya dan ujian umatku adalah harta kekayaan. " (Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Kesimpulan Hadis:

Allah s.w.t menjadikan harta sebagai perhiasan kehidupan dunia dan menjadikan fitrah kejadian manusia lebih cenderung kepada harta dan suka mengumpul harta, oleh yang demikian umat Islam hendaklah berhati-hati di dalam mengumpulkan harta di mana dia hendaklah mengumpulkan harta yang halal dan menjauhkan diri dari mengumpulkan harta yang haram.


http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/koleksihadith.htm

ORANG MUKMIN YANG DIUJI ALLAH S.W.T.


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Orang mukmin sama ada lelaki ataupun perempuan akan sentiasa diuji oleh Allah s.w.t, sama ada dirinya, anaknya ataupun hartanya sehinggalah dia menghadap Allah s.w.t tanpa dia membawa dosa sedikitpun."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Kesimpulan Hadis:

1- Sabar menghadapi cubaan boleh menghapuskan segala dosa.

2- Cubaan yang paling dahsyat adalah cubaan yang dihadapi oleh para nabi kemudian orang-orang soleh seterusnya ke bawah secara berturut-turut.


http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/koleksihadith.htm

Wednesday, August 17, 2011

PERJALANAN PERTAMA PULANG DARI PERANTAUAN SEMPENA AIDILFITRI

Hajatnya, selepas selesai menulis utusan kad aidilfitri, ingin melepaskan kepenatan yang tergalas ini. Tetapi datang semangat untuk menceritakan pengalaman pulang dari perantauan sempena menyambut aidilfitri (2010/1431H). Perjalanan yang jauh ini akan memakan masa antara 5 hingga 6 jam dari Klang Sentral ke negeri kelahiran kami, Negeri Cik Siti Wan Kembang atau lebih sinonim dengan Kelantan.


Selesai sahaja solat asar, saya bersama teman saya yang lain memulakan perjalanan dari Kolej Matrikulasi Selangor (KMS) dengan menaiki teksi ke pekan Banting. Saya tidak pasti mengapa saya seorang berjantina lelaki dalam kelompok ini. Alhamdulillah, setibanya di pekan banting, saya telah berjumpa dengan beberapa teman yang sejantina dengan saya.




Perjalanan kami diteruskan dengan menaiki bas henti-henti, CityLiner yang akan membawa kami ke Klang Parade. Inilah perjalanan saya yang pertama ke sana. Kami tiba agak lewat di sana kerana kesesakan jalan raya yang agak teruk sepanjang perjalanan. Kami berbuka puasa dahulu dengan beberapa teguk air. Seingat saya di sinilah tempat pelepasan kami, rupanya tidak. Kami perlu mencari bas atau teksi untuk menyambung perjalanan kami ke Klang Sentral. Alhamdulillah, dengan tambang cuma RM1, kami meneruskan perjalanan dengan menaiki bas.

Di dalam bas, saya ditakdirkan duduk dengan seorang bekas tentera. Biasalah, apabila tentera bercakap, semua penumpang dalam boleh dengar. Yang tidak diduga oleh saya ketika dia bercakap dengan isteri dengan menggunakan telefon bimbit. (YANG!!! AWAK KAT MANE??? SAYA TAK TAU BAS NI PEGI MANE. APE??? GIANT??? OK,AWAK TUNGGU SAYA KAT SANE). Boleh tahan juga romantik pak cik tentera ini. Lepas saja dia memadamkan telefon, terus dia bertanya kepada saya, (GIANT KAT MANE???). Dengan reaksi muka seperti kanak-kanak tersesat, saya pun membalas, (SAYA TAK TAU PAK CIK, INI FIRST TIME SAYA NAIK BAS NI). Selepas itu, bermulalah cerita pak cik tentera ini tentang kisah perkhidmatan dia di TUDM Banting. Dalam perjalanan selama 15 hingga 20 minit, bas kami pun berhenti di Klang Sentral. Kami juga telah bertemu dengan teman-teman kami yang lain.



Sebaik sahaja melangkah ke stesen ini, saya terus mencari surau untuk menuanikan solat fardhu maghrib dan menjamak solat fardhu isyak. Selesai solat saya pergi membeli sedikit makanan dan minuman di gerai wanita Melayu dan lelaki Indonesia. Sebaik meletak beg, saya terus menjamah makanan dan minuman tadi. Alhamdulillah, nikmat yang tidak terbayang apabila perut di isi setelah seharian terpaksa menempuh perjalanan dalam keadaan berpuasa.


Sementara menunggu bas tiba, saya tidak mahu melepaskan peluang kerahmatan dalam bulan yang suci ini dengan begitu sahaja. Saya mengambil naskah al-qur'an, lalu membacanya. Hal ini telah menjadi satu sejarah bagi saya kerana sebelum ini belumpernah lagi membaca kitab suci berhampiran orang ramai. Perjalanan kami dijadualkan bermula pada pukul 9.30 malam. Beberpa minit kemudian konduktor stesen mengumumkan bas kami akan tiba lewat. Kami terpaksa bersabar dalam hal ini. Bukan kami sahaja, malah ramai lagi penumpang-penumpang yang berada di stesen ini. Kebosanan kami sedikit terubat apabila bertemu dengan bekas kaunselor KMS (dah lupe name die). Dia ke sini kerana ingin menghantar anaknya. Saya hanya berdiam diri disepanjang penantian ini.


Jam menunjukkan hampir pukul 10 malam, bas tambahan oleh syarikat Konsortium telah pun tiba. Kami terus megambil beg masing-masing. Selepas menunjukkan tiket, kami mencari tempat duduk. hampir semua tempat sudah di isi. Sementara menunggu semua penumpang mengambil tempat, saya merehatkan diri sambil melihat bas di sebelah melalui tingkap bas. Bas tersebut akan turut serta dalam perjalanan kami nanti. Saya melihat seorang teman saya, seorang wanita masih lagi berdiri di tengah di dalam bas. Dia melihat disekelilingnya berulang-ulang kali untuk mencari tempat duduk. Sudah tiada tempat duduk kecuali tempat duduk disebelah saya. Dia meminta izin daripada saya untuk duduk di situ. Saya mula berasa sedikit gementar. Perjalanan ini sangat jauh, ditambah lagi dengan suasana malam pada ketika ini. Mungkin ini tidak akan memberi keselesaan kepada saya untuk merehatkan diri.


Kerana begitu darurat, saya membenarkan dia duduk di sebelah saya. Saya ingat ini sudah selesai,rupanya tidak. Seorang lelaki yang juga teman satu kolej dengan saya mengejek kami secara terbuka di dalam bas tersebut. Ini telah menimbulkan ketidakselesaan kepada teman saya ini. Dia juga cuba mempertahankan dirinya. Alangkah bisa lisan seseorang itu sehingga dapat merenyukkan hati seseorang. Akhirnya, teman saya ini nekad pergi bertemu dengan konduktor bas untuk melakukan pertukaran bas. Saya tidak berbuat apa-apa kerana itu keputusan dirinya sendiri. Saya melihat dia melangkah ke bas yang berada di sebelah bas kami. Oleh kerana saya kurang jelas untuk melihatnya, saya menghubunginya. Alhamdulillah, dia mendapat tempat duduk yang sesuai di mana pasangannya juga merupakan seorang wanita.


Pada malam itu, saya bertuah kerana mendapat dua kerusi untuk diri saya sendiri. Kami bertolak dari Klang Sentral hamper pukul 10.30 malam. Sepanjang perjalanan itu, saya cuba untuk mengisi masa yang ada dengan berzikir. Setelah terlelap beberapa kali, bas kami berhenti di Gua Musang. Jam menunjukkan pukul 4 pagi. Saya mengambil peluang ini untuk ke tandas dan minum teh panas. Satu jam kemudian, perjalanan kami bersambung. Kali ini saya tidak lagi keseorangan, seorang teman saya dating menemani saya. Beberapa minit perjalanan, saya berasa tidak enak badan. Saya terasa ingin membuang air sekali lagi. Ini menjadi derita kepada saya kerana pemandu bas bukan sahaja tidak berhenti malah mengutuk saya. Apakah ini layanan yang patut saya terima pada ketika ini. Saya terpaksa menahan kesakitan ini selama hampir satu jam.


Sebaik sahaja bas berhenti, saya terus melepaskan hajat saya. Pemandu bas tersebut membunyikan hon untuk memanggil saya. Saya tidak mempedulikannya kerana pada ketika itu, azan subuh sedang dikumandang. Seingat saya mereka semua akan turun untuk menunaikan solat subuh. Ternyata ia meleset sama sekali kerana pemandu bas tersebut ingin meneruskan perjalanan kami. Saya menganggap kami akan berhenti di tempat yang lain unutuk solat subuh.



Jam menunjukkan pukul 6.30 pagi, bas itu belum lagi berhenti untuk memberi laluan kepada kami untuk solat. Saya berdoa agar kami cepat-cepat menemukan tempat itu kerana waktu syuruk sudah hampir. Pukul 7 pagi, baru kami menemukan tempat untuk bersolat. Hanya beberapa minit lagi sebelum waktu syuruk. Saya terus bergegas mengambil wudhuk lalu solat. Selesai solat, saya terus menaiki bas untuk memberi peluang kepada penumpang lain utuk solatkerana tempat itu begitu kecil, tidak dapat menampung bilangan penumpang yang ada. Sebaik saya duduk di tempat, saya merasa ketenangan yang amat. Beberapa minit kemudian, saya baru terfikir, adakah pemandu bas itu sudah atau belum. Saya bertanya kepada teman saya. Dia tidak sapat menjawab. Perjalanan kami diteruskan. Saya membuka komputer riba untuk melihat filem yang ada.

Pukul 8.30 pagi, baru bas kami tiba di Machang. Sebelum itu, bas ini sudah berhenti beberapa kali untuk menurunkan penumpang. Saya menunggu ayah saya di hadapan Bank Islam Malaysia Berhad. Saya berasa amat lega apabila saya dijemput oleh ayah dan beberapa orang adik saya.

Inilah perjalanan yang paling berbadai yang pernah saya lalui. Tambahan pula di dalam bulan puasa. Memang menguji kesabaran dan keimanan. Sekian…

Tuesday, August 16, 2011

LIRIK HIJJAZ- BERKORBAN DEMI CINTA


Album : Damai
Munsyid : Hijjaz
http://liriknasyid.com


Bermula gemilang cahaya
Petunjuk pimpinan yang Esa
Menempuh jalan hidup di dunia
Cabaran yang silih berganti
Dugaan mematangkan diri
Mengajar erti hidup ini

Berjuang berkorban demi cinta
Suka dan duka suratanNya
Mengenal makna jalan bahagia
Masa yang silih berlalu
Semakin hampir saat itu
Ya Tuhan tunjukkan
Moga selamat bersamaMu

Biarpun bersama kekurangan
Namun bersyukur kurniaan Tuhan
Iman di hati sabar menjadi pemujuk diri
DenganMu ku punyai segala
Tak kan beruntung seisi dunia
Limpah kurniakan petunjuk bantuan
Tempuh hari yang mendatang

Semoga?
Sisa hidup ini tak kan terbuang lagi
Setiap detik masa dalam amalan jua
Jangan dipisahkan denganMu kebahgiaan

Semoga dengan ini jambatan menemui
Cinta yang sejati
Itu yang abadi

Berjuang mencari iman taqwa
Perisai menempuh pancaroba
Penentu tempat rahmat bahagia
Seiring teman dan saudara
Pimpinan tauladan baginda
Ya Tuhan bantulah
Moga selamat selamanya

LIRIK HIJJAZ- BELAIAN IBU



Tertanam naluri keibuan amat mendalam
Di jiwa insan yang mendambakan kebahagiaan
Oh… ibu

Di bahumu tergalas beban
Perjalananmu penuh rintangan
Kau titipkan kasih sayang
Sejujur pengorbanan
Tak ku nafikan

Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakapimu penuh girang
Bak si kecil kehilangan

Kau insan penyayang
Betapa ku merindu
Lembutnya belaian ibu
Membuatku terlena
Di wajah terlukis tenang
Debar di dada kau rahsiakan
Ku pastikan dikau aman
Dikurnia sejahtera
Tak ku lupakan

Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakapimu penuh girang
Bak si kecil kehilangan

Tiada aku tanpa ibu
Hanya (kau) satu didunia
Bertakhta dikau dijiwaku
Kau lah ibu yang tercinta

Kau insan pengasih
Betapa aku mengharap
Hadirnya restumu ibu
Membawaku ke syurga

Bersemi belaian kasih sayang nan berpanjangan
Darimu insan yang mendoakan kebahagiaan anak-anakmu
Oh… Ibu

Monday, August 15, 2011

DOA MALAM LAILATUL QADAR

* pada ayat pertengahan, bacaan yang sebenarnya adalah 'tuhibbul' bukan 'nuhibbul'...

Diriwayatkan daripada Aisyah r.a katanya: Aku bertanya: Wahai Rasulullah! Apa pendapat kamu sekiranya aku mengetahui (mendapati) malam lailatulqadar, apakah yang harus aku baca pada malam tersebut? Baginda s.a.w. bersabda:

"Bacalah doa: Yang bermaksud: Ya Allah! Sesungguhnya Engkau adalah Zat Yang Maha Pengampun dan suka memberi pengampunan, oleh yang demikian ampunilah diriku)."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Pengajaran Yang Boleh Diambil Dari Hadis:

1- Permintaan yang paling penting bagi orang Islam ialah kesuciannya dari segala dosa dan penebusan diri dari perbuatan maksiat.

2- Galakkan supaya memohon keampunan daripada Allah s.w.t dan sentiasa memohon keampunan tersebut lebih-lebih lagi pada masa yang dimakbulkan segala doa terutamanya pada malam lailatulqadar.

3- Di antara tanda-tanda malam lailatulqadar ialah terasa lapang dada, orang Islam terasa tenang jiwa bersama Allah s.w.t, cuaca dan suasana malam dalam keadaan sederhana serta matahari terbit pada waktu pagi dengan cuaca yang putih tanpa memancarkan sinaran.


http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/koleksihadith.htm

CINTAKAN DUNIA


Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda;

"Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi s.a.w. menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah s.w.t. akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah s.w.t. akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'. Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi Muhammad s.a.w. kita menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".

H.R. Abu Daud

Keterangan

Memang benar apa yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. Keadaan umat Islam pada hari ini, menggarnbarkan kebenaran apa yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. Umat Islam walaupun mereka mernpunyai bilangan yang banyak, iaitu 1,000 juta (1/5 penduduk dunia), tetapi mereka selalu dipersendakan dan menjadi alat permainan bangsa-bangsa lain. Mereka ditindas, diinjak-injak, disakiti, dibunuh dan sebagainya. Bangsa-bangsa dari seluruh dunia walau pun berbeza-beza agama, mereka bersatu untuk melawan dan melumpuhkan kekuatannya.

Sebenarnya, segala kekalahan kaum Muslimin adalah berpunca dari dalam diri kaum muslimin itu sendiri, iaitu dari penyakit 'wahan" yang merupakan penyakit campuran dari dua unsur yang selalu wujud dalam bentuk kembar dua, iaitu “cinta dunia” dan 'takut mati". Kedua-dua penyakit ini tidak dapat dipisahkan. "Cinta dunia" bermakna tamak, rakus, bakhil danti dak mahu mendermakan harta di jalan Allah s.w.t. Manakala “takut mati" pula bermakna leka dengan kehidupan dunia dan tidak membuat persiapan untuk menghadapi negeri akhirat dan tidak ada perasaan untuk berkorban dengan diri dan jiwa dalam memperjuangkan agama Allah s.w.t.

Kita berdoa agar Allah s.w.t. menurunkan mushrahNya kepada kaum muslimin dan memberikan kepada mereka kejayaan di dunia dan di akhirat. Insyallah.


http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/koleksihadith.htm

AMALAN PEMBERI SYAFA'AT DIHARI KIAMAT


Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amru r.a, sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda:

"Puasa dan al-Quran akan memberi syafaat kepada seseorang hamba pada hari kiamat." (Hadis riwayat Imam Ahmad).

Pengajaran Yang Boleh Diambil Dari Hadis:

1- Di antara kelebihan ibadat puasa ialah ia akan memberi syafaat kepada orang yang berpuasa pada hari kiamat kelak apabila umat Islam menunaikannya secara sempurna dengan meninggalkan makan, minum, hawa nafsu, bercakap dengan percakapan yang diharamkan, melihat kepada benda yang diharamkan dan mencari rezeki melalui cara diharamkan.

2- Kelebihan bacaan Al-Quran di mana ia akan memberi syafaat kepada orang yang membacanya pada hari kiamat kelak.

http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/koleksihadith.htm


KELEBIHAN MEMBERI MAKAN KETIKA BERBUKA PUASA DIBULAN RAMADHAN


Diriwayatkan daripada Zaid bin Khalid al-Juhaniy r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda:

"Sesiapa yang menjemput orang yang berpuasa untuk berbuka, dia akan mendapat pahala sebagaimana pahala orang yang berpuasa itu tanpa mengurangkan sedikitpun pahala orang yang berpuasa tersebut."

(Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Pengajaran Yang Boleh Diambil Dari Hadis:

1- Penjelasan tentang kelebihan orang yang menjemput orang yang berpuasa berbuka malah disunatkan berbuat demikian serta dorongan supaya melakukannya.

2- Dalam tindakan menjemput orang yang berpuasa untuk berbuka terdapat seruan kepada kasih-sayang, persamaan dan bantu-membantu di kalangan umat Islam.

3- Pahala seperti ini akan diganjarkan kepada sesiapa sahaja yang menjemput orang yang berpuasa untuk berbuka walaupun hanya dengan sebiji kurma, seteguk air minum atau seteguk susu.


http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/koleksihadith.htm

Tuesday, August 9, 2011

GAMBARAN HARI KIAMAT


✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya “Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?” Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya “Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa.” Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut “Ajbuz Zanbi” yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.
ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.
ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.
ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.
ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.
ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).
ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara “pergilah berjumpa dengan para Nabi”. Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga ‘Arasy itu tiba dibumi.

✐ ‘Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari ‘Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & ‘Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta’ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.
ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.
ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.
(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

sumber: Amar Sufi Mazlan

Tuesday, August 2, 2011

BUMI AKAN MENJADI SAKSI


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w membaca ayat ini: Yang bermaksud:

Pada hari itu bumi menceritakan beritanya. Kemudian baginda bertanya: Adakah kamu tahu apakah yang akan diberitahu oleh bumi itu nanti? Para sahabat menjawab: Allah s.w.t. dan RasulNya yang lebih mengetahui.

Baginda s.a.w. bersabda:

"Sesungguhnya berita yang akan disampaikan oleh bumi ialah bumi menjadi saksi terhadap semua perbuatan manusia, sama ada lelaki ataupun perempuan terhadap apa yang mereka lakukan di atasnya. Bumi akan berkata: Dia telah melakukan itu dan ini pada hari itu dan ini. Itulah berita yang akan diberitahu oleh bumi." (Hadis riwayat Imam Tirmizi).

Kesimpulan Hadis:

1- Dorongan supaya melakukan amalan soleh dan menjauhkan diri dari melakukan maksiat.

2- Kemampuan Allah s.w.t menjadikan benda-benda yang keras dapat bercakap di mana bumi akan memberi saksi terhadap setiap perkara yang berlaku.

3- Larangan keras terhadap orang yang melakukan maksiat, walaupun dia jauh dari pandangan orang lain tetapi bumi tetap akan memberi saksi di hadapan Allah s.w.t yang menjadi hakim di hari kiamat kelak.

http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/koleksihadith.htm

LIRIK RAIHAN- I'TIRAF


Wahai Tuhan, ku tak layak ke surgaMu
Namun tak pula aku sanggup ke nerakaMu
Ampunkan dosaku, terimalah taubatku
Sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar

Ilahi lastu lil firdausi ahlaa
Wa laa aqwa 'alaa naaril jahiimi
Fahabli taubataw waghfir dzunuubi
Fa innaka ghofirudz dzam bil 'adhiimi

Dosa-dosaku bagaikan pepasir di pantai
Dengan rahmatMu ampunkan daku oh Tuhanku

Wahai Tuhan selamatkan kami ini
Dari segala kejahatan dan kecelakaan
Kami takut, kami harap kepadaMu
Suburkanlah cinta kami kepadaMu

Kamilah hamba yang mengharap belas dariMu

Monday, August 1, 2011

HANGAT TENTANG RAMBUT ANDA!!!

Diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a, sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w pernah melihat seorang kanak-kanak yang telah dicukur sebahagian rambutnya dan sebahagian yang lain dibiarkannya. Lalu baginda melarang mereka dari berbuat sedemikian sambil bersabda:

"Cukurlah semuanya atau biarkanlah semuanya." (Hadis riwayat Abu Daud).


Kesimpulan Hadis:

1- Larangan dari mencukur sebahagian rambut dan meninggalkan sebahagian yang lain. Larangan di sini ialah larangan yang sangat dibenci manakala hikmat dari larangan ini ialah kerana dia cuba mengubah ciptaan Allah s.w.t.

2- Harus mencukur rambut keseluruhannya dan harus juga membiarkannya kesemuanya dengan syarat kebersihannya hendaklah dijaga dan tidak menyerupai kaum perempuan.

http://tanbihul_ghafilin.tripod.com/koleksihadith.htm

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...