Tuesday, October 24, 2017

AKHIRNYA (CATATAN BERAKHIR DISINI)

Akhirnya, hujung langkah ku tidak lagi mengorak corak indahnya sebuah perjalanan. Kembara persinggahan sementara akhirnya menemui penghujung hela bucu dunia. Tiada lagi sejarah tertempa tiada lagi cerita yang ingin diceritakan. Semua tersemat dalam kamus figura yang dilahirkan ini. Esok sudah tiada lagi maka lusa juga hening menjelma. Terima kasih dunia atas semua gambaran permaidani yang terpampang indah walhal perih yang ditanggung. Namun semangat kembara mentadak biru akhirnya tidak lagi mengulit ukiran roda di jalanan. Pemergiaan seolah bakal ditamatkan. Penghitungan mencari si Dia mungkin ditamatkan. Sama ada semuanya sudah selesai atau terpaksa digantung di tengah penghayatan jiwa yang masih lagi meraih kasih untuk dibawa selamanya. Semua berkemas mahu mengiringi dengan sejuta linangan yang bakal dikeringkan tidak lama lagi. Cukup satu purnama menyadarkan, cukup sudah untuk dilupakan. Kotak perjalanan masih perlu dilengkapkan dan dicaturkan yang juga kadang2 perlu diperjudikan.

Yang menangis yang tertawa semuanya dihadamkan. Agar tidak silap mengadun sebuah perceritaan yang bakal dihujungkan dengan leretan puas kalbu atau kelesuan muncungan yang akan diulang ulangkan demi rasa ia musabah. Titik tercatitnya sebuah figura bakal ditamatkan. Terasa esok tiada lagi asar ku. Maka jaga diri, jangan makan hati, yang patah tumbuh, yang hilang berganti. Maaf akhir dimohon sebagai restu ke gerbang dunia kedua yang ceritanya tidak sama pada episod yang pertama. Terima kasih dan lambaian yang sanggup digagahi agar dapat disuakan kembali kelak. Doakan sepotong tadahan kalimah meringankan rasa perihnya di sini. Percayalah, episod pengakhiran ini pasti. Jangan berdalih lagi, jangan disangkal lagi. Pemergiaan untuk menyatakan kebenaran akan hakikatnya cerminan gelas yang bakal meretak selepas direkahkan agar senang terlihat kaca kaca yang terpercik terbang berderai. Jangan putus asa dengan hakikat sebenar. Genggam sedalamnya seperti yakinnya akan sebuah kejayaan walaupun telah diwayangkan. Jangan biarkan titisan di pipi tiada maknanya kerana kosongnya kelopak titisan artikan dengan kekosongan abjad yang tidak bernombor.

Akhirnya, termeterai sudah pengakhirannya. Selamat sayang buat semua. Selamat maaf buat semua. Hargai yang ada disisi. Jangan dilekangkan sehingga ia sudah menemui pintu yang tidak dibisa terbuka lagi. Pejaman akhir yang terkatup rapat tiada lagi akan dibukakan walaupun dentuman terhentam disisi, ia kekal begitu. Tangan dituju langit agar yang jauh terlihat lambaian akhir ini. Tidak bisa luaskan hati semua. Agar ini satu monumen yang ditinggalkan sebelum pintu ini dikunci. Dibiarkan sendirian. Selamat kalian di persada ini. Akan dipergikan diri ini dalam sepasangan atas bawah yang sama sendirian. Agar ketemu kelak jangan ditangiskan. Carilah di rendangnya pohon, lebat lebar hijaunya dedaun, masak ranum kemerahan buahnya yang memenuhi mulut airnya. Kasih angin meniup lembut agar rendangan ini sentiasa mengayunkan lirik nyanyian yang aman sepanjang sebuah penantian agar tiada kebosanan yang disuakan. Direndangan ini diri ini menanti, insan yang ingin ketemu. Selamat semua, selamat pergi, pastikan ketemu kelak. Selamat semua, selamat semua, selamat semua. Maaf tidak bisa menahan sebak yang cuba dikunci ini.

Saturday, October 24, 2015

LIRIK THE VOCAL OUT - DUANYA KITA









Kalian,
Dengarkan,
Bila hati bicara
Tiada bisa sentuh

Dulu kita terpaksa
Akur dan mengalah kepada situasi
Segalanya suratan pedihnya ditelan

Dipisahkan lautan
Hilanglah khabar daku mengubah haluan
Walaupun daku sedar dan tahu
Tiada lain di dunia setanding mu

Tiba-tiba, tak diduga
Dikau berdiri di hadapan mata
Mengembalikan nostalgia, memori bersama
Membisu seribu makna, rahsia terbenam didada

Tak ku sedar sekali lagi
Ku jatuh hati dengan kamu, yeah
Pada malam yang sempurna
Terpegun daku terpesona
Kelunakan lembut bicara
Kita ini bagai rela
Jatuh cinta untuk kali kedua

Kehadiranmu
Di sisiku, disaatku perlukan
Ku perlukan teman yang setia

Melenyapkan dilema yang melanda
Walaupun seketika kau bawa harapan
Padaku buddy
Sememangnya ku sedar dan tahu
Tiada lain didunia setanding mu

Tiba-tiba hati berdebar
Apabila mata bertentang mata
Detik kecintaan kini bersemi
Cinta dua hati
Mengerti tanpa berbicara, perasaan suci kita


Tak ku sedar sekali lagi

Ku jatuh hati dengan kamu, yeah
Pada malam yang sempurna
Terpegun daku terpesona
Kelunakan lembut bicara
Kita ini bagai rela
Jatuh cinta untuk kali kedua


Thursday, October 1, 2015

LIRIK THE VOCAL OUT - HE'S GONE





He's gone Out of my life
He's gone Back to his Love
I cry The tears i wiped out My heart cry So lonely Don't know how to present
He's gone Never come back
He's gone With the confident
When I kiss you for along time This morning That's the best that I can give Better than before I did
My heart say you want me Come to you Since that I feel during 7 Right after your love gone I'm feel that too
The wind the rain Bring your death last night
Your face Look very cool with calm smile I feel you gain that Love
Last to say, I want you, Don't leave me again....
.

Wednesday, June 10, 2015

LIRIK CALIPH BUSKERS : HANYA NAMA-MU






Hanya namaMu ku puji ku sanjung
Di lafaz pertama suara azan fajar
Langkah kananku seperti dilindung
Andainya tersandung rebahku bersujud
Dan hanya namaMu ku puji ku sanjung

Adakalanya linang air mata
Tertumpah ke pipi menerima takdir
Namun imanku tidak akan runtuh
Ku ambil ikhtiar berdiri semula
Dan hanya namaMu ku puji ku sanjung

Di akhir perjalanan ini
Yang mencari petunjukmu
Ku doa agar kehadiran disambut
Semoga namaku terdiri
Di antara yang terpilih
Menjadi tetamu di tamanMu nanti

Setiap masa tak pernah ku lupa
Sinar yang kau beri dalam hidup ini
Bila tibanya nyawaku di dunia
Kau panggil kembali dengan nafas akhir
Hanyalah namaMu ku puji ku sanjung

Di akhir perjalanan ini
Yang mencari petunjukmu
Ku doa agar kehadiran disambut
Semoga namaku terdiri
Di antara yang terpilih
Menjadi tetamu di tamanMu nanti
Menjadi tetamu di tamanMu nanti

Monday, May 25, 2015

LIRIK THE VOCAL OUT : SI SEMBANG KENCANG

\




Artis : Vocal Out
Lirik : The Mentadak Biru



Asal masuk cerita
Cerita Lawin
Ini kisah si sembang kencang ?
Kencang ? huh !
Buat lupe nampak ,, check


Dah dua raya aku bekerja
Kerja katanya untuk sejahtera
Hilang komen hilang komentar
Fikiran rakus mula menjelma
Cerita asal semua boleh hadam
Bila buka sebenar lain ceritanya
Kelentong ?
Belum masa untuk menghitung
Iyaa ..
Aku dilabel masih belum faham
Belum hadam satu kalam
Apa lagi dua kalam
Tiga, empat semuanya 40
Rase lahh..


Cerita ini cerita si sembang kencang
Sembang sembang aja tapi habuk tadak
Mane pergi ?
Sembang sampai subuh qiam pun terlepas
Tentatifnya sudah lari
Postmortem takde guna semua same saja
Kira ape entah diorang ni
Sembang lagi
Sembang lagi
Sembang laa...



[CHORUS]

Cerita in cerita si sembang kencang
Kencangnya kalah ribut taufan
Sembang sana sini
Habuk takde
Bile orang lain menang
Diungkit ungkit buku sila
Pancung sana pancung  sini
Lidah satu aksi macam dua tangan
Semua orang salah
Die saja betul
Big bob nye kuat tapi ..
Die pun same
Macam pak pandir
Buat lawak tapi tak tuju diri sendiri
Aksi tonjol tak hiburkan hati
Lagi sakit hati
Lebih baik balik tidur aje laa
Takpe korang teruskan sembang sembang


Hari ini minggu ini
Minggu kenangan dengan yang lain
Mereka happy ade hidup pengalaman sendiri
Di mana ? di sini la
Tempat untuk timbul pengalaman
Segala memori tapi disalah anggap perbuatan ku ini
Ajaibnya aku sekufu lain
Mungkin otak ku tak sama tapi darah kite serupa
Tujuan same ape lagi?
Nak ikut semua kau betul
Akhir hidup aku tergadai
Habuk pun tadak
Ape aku nak cerita sama anak aku
Adik aku mak ayah aku
Nothing sweet
Orang lain celebrate kaw kaw
Takkan kau tak nak ?
Actually who are loser now?


Bingung bingung sudah aku
Aku bagai ditarik tali
Tak tau mane nak pergi
Serba salah keduanya
Kanan kiri ?
Alaaa...
Mane nak pergi  ni??
Itulah kawan lagi dengan budak kuat sembang
Mulut manis tapi tiada guna
Orang pun mulut manis
Kenapa they have something to gain? Huh
Ceh malas nak cerita
Lu pikir la sendiri


Salam


[CHORUS] 3X


Maaf la wei..

Pirahhhh !!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...